Volvo Cars flyttar hela sin globala marknadsföringsbudget på 5,5 miljarder kronor. Den gamla partnern sedan 25 år tillbaka sägs upp. Även Sverige berörs.
Volvo Cars är en gigantisk annonsör på världsmarknaden och lägger omkring 5,5, miljarder kronor på att marknadsföra sin bilar varje år. Under 25 år har Volvos pengar investerats av mediebyrån Mindshare, men de får nu finna sig i att mista sitt stora uppdrag.
Volvo flyttar sin marknadsbudgetet till mediebyrån IPG Mediabrands’ Initiative uppger Adweek. De ska ha hand om Volvos konto i bland annat USA, Storbritannien, Tyskland, Sverige, Japan, Australien och Korea, men inte i Kina. Detta trots att märket visat stark tillväxt av volymerna i år.
– Vi har utsett Initiative, som drivs av IPG, för att leda vår mediestrategi, planering och inköp, i alla regioner med undantag för Kina. Tillsammans kommer vi att bygga på den starka grunden för vårt varumärke och leverera en sömlös, premium och integrerad upplevelse för våra konsumenter över hela världen., säger en talesperson för Volvo till Adweek.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter