USA:s sista Saabhandlare vägrar att stänga. I Portland Oregon ser man till att hålla liv i det klassiska märket. De både säljer och servar det svenska märket med stor stolthet.
Trots att det gått nästan exakt 13 år sedan Saabs konkurs vägrar de ge upp. De är lite som Asterix och hans tappra galler. Gary Small Saab är en sista bastion som vägrar att ge upp.
– Allt började 1970. Då startade jag en Volvoverkstad med ett servicecenter. Tidigare hade jag arbetat med engelska Triumph, men det fanns ingen framtid där och jag ville arbeta med ett märke som kunde finnas kvar över tid, har grundaren Garry Small berättat för Hagerty.
Här i Portland finns ett intresse för udda och utländska bilmärken som fungerar bra. Staden har ungefär 650 000 invånare och ligger på gränsen till Kanada. Inte långt borta finns grannstaden Vancouver. Här bodde från början Chinook Folket. Men europeerna började nå hit i början av 1800-talet.
Platsen låg vid de stora floderna Willamette och Columbia förband, platsen med Stilla Havet och skogen var otroligt rik på timmer. Sakta men säkert befolkades den från Europas alla länder.
– Jag tror att det är en anledning till att det går så bra att sälja utländska bilar här. När Saabhandeln blev ledig 1986 tänkte jag att det kunde vara ett perfekt äktenskap mellan två svenska bilar.
Garry Small hade ingen aning om att i moderlandet puttrade en evig rivalitet mellan de båda bilmärken. Saab och Volvoägare kunde inte låta bli att munhuggas på parkeringsplatser och i fikarummen om vilket märke som var bäst.
Men här i Portland var det ingen som brydde sig om den saken. Genom Garry Smalls förtjänst blev Saab en mycket vanlig bil i staden.
– Det är en otroligt bra bil, den har en egen karaktär och fungerar också fint i vår miljö.
Men så kom den den där decemberdagen 2011 när Saab gick omkull. På Garry Small Saab i Portland kom beskedet som en chock. Framtiden var som en dimma.
– Jag blev rädd och undrade vad vi skulle göra. Men vi bestämde oss för att fortsätta.
Det första året var tufft. Garry Small och hans gamla trotjänare Mel Vale som skötte försäljningen och kunde allt om Saab bestämde sig för att inte ge upp. Samtidigt var det många andra Saabhandlare i USA som kapitulerade. Märket har funnits där sedan 1956.
Då var det tidens vd Tryggve Holm som övertalade stridspiloten Ralph Mallet att hjälpa honom att ställa ut Saab 93 och Sonet på den stora bilutställningen i USA. Resten är historia och den tänkte Garry Small fortsätta driva, på egen hand om det tvunget var skulle.
Därför började han finkamma hela västkusten efter begagnade Saabar. Däremot köper han inte några från östkusten, de är för rostdrabbade. I värsta fall kan han tänka sig bilar från Arizona. De här bilarna rustar hans mekaniker upp i verkstaden och man säljer ett antal Saabar i månaden.
Däremot har Mel lämnat honom i saknad. Numera kommer Garry bara till sitt kontor ibland. Företaget drivs av de unga och mår bra. Den gamla utställningshallen är i dag också ett museum, här finns en gammal Saab 93 och väggarna är täckta med minnen från förr. För att säkerställa överlevnaden servar de också Volvo, Subaru och Toyota.
Om man tittar ute på parkeringen står det massor med Saabar uppställda. Allt från den klassiska 900-modellen som täljde guld över hela den amerikanska kontinenten, men mest de sista 9-3 och 9-5-modellerna, som fortfarande är populära i skogsbygderna.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.