Ingenjören Sandy Munro är tillbaka och avslöjar nya hemligheter i Teslas Cybercab. Denna gång undersöker han om Teslas självstyrande modell verkligen har 50 procent färre delar än Model 3.
– Våra siffror ljuger aldrig, säger Sandy Munro.
Bilingenjören Sandy Munro har blivit känd genom att plocka isär bilar och analysera dem i detalj. Tesla är en tillverkare som många gånger fått utstå beröm och kritik från Sandy. I ingenjörens senaste klipp på Youtube undersöker han ifall Cybercab har 50 procent färre delar än Model 3, vilket Tesla-ingenjören Erik E tidigare hävdat att den kommer att ha.
– Nu är det dags att ta reda på den riktiga sanningen, säger Sandy Munro.
Sandy hävdar att det faktiskt är rätt så enkelt att räkna ut hur många delar en bil har. Han har denna gång tagit hjälp av ingenjören Carl Crittenden. Tillsammans räknar de sedan ut om påståendet stämmer eller inte.
– Det handlar inte bara om hur många delar det är utan även hur de används, säger Carl Crittenden.
Sandy avslöjar sedan att han faktiskt tror att Tesla-ingenjörens påstående stämmer till 100 procent. Duon förklarar sedan att Cybercab har optimerats på många sätt, vilket gör att den kräver mycket färre delar än Model 3. Bara att den har två mindre dörrar och ingen ratt gör att väldigt många delar försvinner.
– Det är häftigt hur mycket som har hänt mellan dessa två modeller på sex år, säger Munro.
Ingenjörerna berömmer sedan Tesla på fler sätt. De hyllar företagets arbetsprinciper som de tycker sticker ut jämfört med många andra biltillverkare. Sandy tror dessutom att Cybercab kommer att bli en stor succé när den väl debuterar.
– Detta är den perfekta bilen för kommande generationer, säger han.
Some great info by an engineer who is on the Robotaxi team! pic.twitter.com/dNxfmW8tJr
— TesAli (@alifarhat6_ali) December 5, 2024
Med Cybercab tar Tesla revolutionen av bilbyggande ett steg vidare. Modellen ska kosta från 30 000 dollar, vilket innebär enorma besparingar för Tesla och en mardröm för konkurrenterna. Redan i dag har Tesla lägre tillverkningskostnader än konkurrenterna.
– Kommande generationer kommer inte att bry sig om vad de kör för bil. De vill enbart kunna ta sig till en plats på snabbast sätt, säger Munro.
Tekniken när Cybercab byggs tros vara baserad på den Lego-liknande byggmetod som kallas ”unboxed process” som Elon Musk tidigare berättat om. Bilen sätts ihop av större färdiga moduler på kort tid, istället för att byggas ihop av smådelar längs ett löpande band. Dessutom förenklas konstruktionen när bilen saknar ratt och pedaler. Fjädringen har också förenklats genom att hjulen är större och tar upp en del ojämnheter.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.