1978 vann Gordon Murrays fläktbil Formel 1 på svenska Anderstorp. Nu säljs den förbjudna F1-bilen som en del av Bernie Ecclestones otroliga F1-samling.
– Niki Lauda snor åt sig VM-titeln i en bil som borde förbjudas, rasade Ronnie Peterson efter det ökända loppet.
1978 var Formel 1-stallet Brabhams chefkonstruktör Gordon Murray och stallchefen Bernie Ecclestone tvungna att hitta på något för att kunna konkurrera med Lotus som dominerade. De visste att de behövde göra något radikalt med sin bil för att ge stallets två förare, Niki Lauda och John Watson, en chans att vinna.
Konstruktörsgeniet Gordon Murray jobbade därför frenetiskt med att hitta ett sätt att göra Brabham-bilen snabbare. Lotus dominerade med bilar som var aerodynamiskt utformade för att använda markeffekten, undertryck som sög fast bilarna vid vägbanan, medan Brabhams bil hade en alldeles för bred motor för en liknande teknik.
Men Gordon Murray visste att bilens svagaste punkt hade med dess boxertolva från Alfa Romeo att göra, vars insug stack upp precis där bilen skulle behöva mer downforce. Chefkonstruktören lyckades dock hitta en lösning på detta. Han kom nämligen på idén att skapa vakuum med hjälp av en fläkt och han hade kommit på ett genialt sätt att göra det på ett tillåtet sätt.
– Jag läste regelverket igen och artikel 3.7 om aerodynamiska saker. Den sa: Allt som har primära funktionen att ha ett aerodynamiskt inflytande på bilen måste alltid förbli stillastående och vara fixerat relativt bilens fjädrade massa. Jag pratade med en advokatvän som sa: “Tja, hur många funktioner finns det?” Jag sa: “Två”. Så han sa: ‘Den primära funktionen är den som har mer än hälften av påverkan.
Genom att låta fläkten i första hand kyla bilen fick den en annan primär funktion än att suga fast bilen i vägen och var således tillåten. Tekniken debuterade sedan vid Sveriges Grand Prix 1978 och bilarna blev så snabba att Bernie Ecclestone uppmanade stallet att köra kvalloppet på Anderstorp med fulltankade bilar och i depån doldes fläkten med soptunnelock. Brabhams stallchef ska dessutom ha bett sina förare att inte köra till sin yttersta förmåga under kvalet.
När racet sedan var avslutat vann Niki Lauda i överlägsen stil med sin Brabham BT46B och var hela 34 sekunder snabbare än tvåan. Direkt efter racet kom det starka protester från Lotus och Tyrrell och Brabhams stallchef vågade inte använda sig mer av tekniken. I stället byggdes bilen om och fläktbilen vann det enda lopp den någonsin körde i.
46 år senare väljer den i dag 94-årige Bernie Ecclestone att sälja sin ikoniska fläktbil och resten av sin otroliga F1-samling.
– Jag älskar alla mina bilar men det är dags för mig att börja tänka på vad som kommer att hända med dem om jag inte längre är här, och det är därför jag har bestämt mig för att sälja dem. Efter att ha samlat och ägt dem så länge skulle jag vilja veta vart de har tagit vägen och inte lämna dem åt min fru att ta itu med om jag inte är i närheten, säger Bernie Ecclestone.
Det exakta priset för fläktbilen är inte avslöjat ännu, men det totala värdet för hela samlingen värderas till runt sju miljarder kronor. Samlingen säljs hos exklusiva bilhandlaren Tom Hartley Jnr.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.