Northvolts kris har fått många att frukta att Volvo Trucks nya batterifabrik i Sverige inte ska byggas. Men Volvo trotsar krisen och kommer bygga en batterifabrik.
– Vi är ett hundraårigt industriföretag som var en startup 1927 och det var tuffa år för oss i början med en del produkter vi hade då. Men nu har vi hundra års nedärvd erfarenhet, säger Fredrik Agelén, projektledare Volvo Battery Mariestad till SLA.
Kommer alla batterier att komma från Kina i framtiden? Northvolt kris hotar att slå ut batterifabriken i Skellefteå och Volvo Cars batterifabrik i Göteborg. Men Volvo Trucks går vidare med sina planer på att bygga en stor batterifabrik i västsvenska Mariestad. De vill nu lugna alla oroliga. Däremot skjuts projektet fram något år.
– Ja, absolut. Men vi ser att efterfrågan på fullelektriska bilar inte ökar som vi planerat vår tillverkning. Omställningen i samhället tar längre tid än vad vi förväntat oss. Det är en insikt som kommer över tid, inte en enskild datumpunkt. Vi ser ett behov av att anpassa byggstarten av anläggningen till dess vi har högre efterfrågan, säger Volvos projektledaren Fredrik Agelén till SLA.
Trots Northvolts enorma problem med att få igång en fungerande batterifabrik i Skellefteå är Volvo fulla av självförtroende. De räds inte varningarna om hur svårt det är att tillverka litiumjonbatterier.
– Vi har egen kompetens och där vi inte har egen kompetens kommer vi att jobba med partners. Det gäller för oss både historiskt och i dagens produktion, säger Jörgen Gustafsson, presstalesman för den nya fabriken.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter