Mekanikern Charles Sanville plockar isär en trasig V10-motor från Volkswagen. Enligt honom är den stora motorn otroligt komplex.
– Den här motorn är gigantisk, säger Sanville.
Charles Sanville har arbetat som Volkswagen-mekaniker och är expert på motorer. I ett av sina senaste klipp på Youtube tar han en närmare titt på en trasig 5,0-liters V10-dieselmotor från 2006 som tidigare satt i en Touareg. När motorn fungerade hade den 308 hästar och hann gå lite mer än 32 000 mil innan den gick sönder.
Enligt Charles ska motorn ha undersökts en gång tidigare och då visade det sig att den gick sönder på grund av problem med kamaxlarna. Men nu vill Volkswagen-experten undersöka motorn själv för att se om det verkligen stämmer.
– För denna motortyp brukar problem med kamaxlarna vara rätt så vanligt, skriver han.
Det första Sanville gör i sin undersökning är att ta bort flera sladdar från V10:an. Han berättar även att detta är samma motortyp som satt i en Volkswagen Touareg som drog en Boeing 747 för flera år sedan.
– Det är riktigt imponerande, säger han.
Han tar sedan loss en del rör och ventiler som sitter på toppen av motorn. Många av dem är fyllda med kolavlagringar, vilket experten hävdar inte är ett bra tecken.
– Usch, säger Sanville.
Efter en stund tar han även loss en av ventilkåporna. Där under ser han att kamaxeln har lite skador. Upptäckten gör att den andra mekanikerns analys av motorns sönderkörda kamaxlar med stor sannolikhet stämmer.
– Det är inte bra, säger Sanville.
Han vill sedan se ifall motorns andra kamaxel också är skadad och skruvar loss den andra ventilkåpan. Där ser han att den kamaxeln är ännu mer skadad.
– Nu kan vi i alla fall vara säkra på att den här motorns kamaxlar är dåliga, säger Sanville.
Men Charles undersökning tar inte slut där. Han fortsätter i stället med isärplockningen av den enorma V10-motorn. När han ska se vad som finns i oljetråget upptäcker han inga fel.
– Den ser faktiskt rätt så fräsch ut med tanke på hur långt den gått, säger han.
När motorexperten känner sig nöjd med undersökningen ger han motorn fem av fem i betyg trots att den fallerat. Han beskriver motortypen som en av de mest komplexa i världen och för honom betyder den extra mycket då den lanserades ungefär samtidigt som han började arbeta med Volkswagenbilar.
– Den här motorn symboliserar verkligen en häftig period i Volkswagens historia, säger Charles.
Hela motorns häftiga konstruktion ser du i klippet här ovan. Där får man se en minst sagt annorlunda design på vevstakar, kolvar och vevaxeln.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.