Brist på krockkuddar, dåligt skydd för nacken och svagt bröstskydd. Det är några orsaker till att Citroën får nollstjärnigt säkerhetsbetyg i ett nytt krocktest i Sydamerika.
– Tyvärr går företagets beslut i fel riktning, säger Alejandro Furas, generalsekreterare för Latin NCAP.
Citroën C3 Aircross har fått ett bedrövligt dåligt betyg på noll stjärnor i ett krocktest organiserat av Latin NCAP i Sydamerika. En av anledningarna ska vara att bilen endast har två krockkuddar som standard vilket anses vara oacceptabelt för en ny bilmodell. Det är inte första gången Citroën får usla betyg i säkerhet. Latin NCAP har tidigare testat Citroën C3 som också fick en nolla.
LÄS MER: Bilmärkena som har flest dödsolyckor i Sverige
Utöver en brist på krockkuddar varnar Latin NCAP för flera andra problem. Frontalkollisionstestet avslöjade ett svagt bröstskydd och whiplash-testet visade ett “dåligt skydd” för nacken. Dessutom skulle en sidokrock leda till otäcka konsekvenser. Även om bilen hade sidokrockkuddar skulle den få en nolla i betyg i och med att den saknar krockgardiner.
Testen för sidokollision med stolpe gick inte att utföra eftersom bilen inte har något skydd för huvudet.
– Stellantis gör oss än en gång besvikna med en nollstjärnig modell. Citroëns och Stellantis ingenjörer vet mycket väl hur de ska erbjuda bilar med bättre säkerhetsprestanda, men tyvärr går företagets beslut i fel riktning, säger Alejandro Furas, generalsekreterare för Latin NCAP.
LÄS MER: Bilmärkena som har flest dödsolyckor i Sverige
Latin NCAP konstaterar att konkurrenter lyckas erbjuda bilar som både har bättre prestanda och är säkrare. De uppmanar Citroën att förbättra säkerhetsutrustningen och frivilligt anmäla bilarna till Latin NCAPs tester.
– Det är mycket oroande att Stellantis Group fortsätter att erbjuda latinamerikanska och karibiska konsumenter populära bilmodeller med så låga säkerhetsnivåer.
Stellantis Group menar att de har ett stort engagemang när det gäller säkerhet i deras fordon.
– Säkerheten i en bil är en helhet som är genomtänkt från början av utvecklingen och går långt utöver det individuella erbjudandet av aktiva och passiva säkerhetsdetaljer. CMP-plattformsvarianten gör att Aircross får en robust kaross med gott om skydd för passagerarutrymmet, säger Citroën i ett uttalande till Motor1 Brazil.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.