Batterijättens sågning av Teslas superbatteri

CATL:s vd sågar Teslas superbatteri. Även Elon Musk får hård kritik från världens största batteritillverkare.
– Han vet inte hur man tillverkar bra batterier, säger Robin Zeng, vd för CATL, till Reuters. 

Tesla presenterade ett nytt batteri med 4680-celler för fyra år sedan. Elon Musk hävdade att fördelarna med cellerna var enorma, men produktionen stötte på en hel del problem och det nya superbatteriet har försenats flera gånger. Men för ett tag sedan gick Tesla ut med att batteriet var färdigt och företaget har sedan dess utrustat en del Cybertrucks och Model Y-versioner med 4680-cellerna. 

Men någon som inte verkar särskilt imponerad av Teslas nya batteri är världens största batteritillverkare CATL. Den kinesiska biljätten är en stor leverantör till Tesla, men företagets vd Robin Zeng uttrycker en stark kritik mot Teslas 4680-celler.
– De kommer bara att misslyckas och aldrig bli framgångsrika, säger Robin Zeng, vd för CATL till Reuters. 

Cybertrucken till höger har installerats med Teslas nya superbatteri.

Enligt CATL:s vd ska han ha uttryckt klagomål mot batterierna när han träffade Elon Musk för ett tag sedan.
– Vi hade en stor debatt där jag visade honom. Han var bara tyst. Han vet inte hur man tillverkar bra batterier. Det handlar om elektrokemi, säger Zeng, till Reuters. 

Zeng tycker även att Elon Musk är alldeles för orealistisk när han pratar om tidslinjer.
– Han har ett problem att lova för mycket. När jag pratade med honom sa jag att saker kan behöva fem år, men han säger alltid två år. Enligt honom handlar det om att motivera folk, säger CATL:s vd till Reuters. 

Samtidigt verkar inte produktionen av Teslas superbatteri gå helt stabilt just nu. Enligt The Drive går 70-80 procent av alla katoder fortfarande sönder under tillverkningen av 4680-cellerna. Dessutom ska batteriet ha en tendens att kollapsa när det används.
LÄS MER: