Däckjätten varnar för nya kravet på vinterdäck

Continental går till attack mot konkurrenterna. Däckjätten varnar oss för kinesiska däck – trots att de är märkta med nya kravet alptopp / snöflinga.
 – Premiumdäck är anpassade efter nordiska förhållanden, men importerade lågprisdäck kan vara rent trafikfarliga, säger Antti Ahomäki på Continental.

Utspelet kommer mitt i rusningen av däckskifte. Många svenskar är i full gång med att boka tid hos verkstaden för att sätta på sina vinterdäck. Då kommer Continental med den här varningen för billiga kinesiska däck. Många kan missledas att tro att däcken är bra för att de är märkta med alptopp/snöflinga som är ett nytt krav i år.
– Det finns många godkända däck som är en direkt säkerhetsrisk. Det räcker med att läsa de stora, oberoende däcktesterna, så ser man vilken skillnad det är. Premiumdäck är anpassade för våra nordiska förhållanden, men de importerade budgetdäcken kan vara en ren trafikfara, säger Antti Ahomäki.

Han får genast medhåll från Däckbranschens Informationsråd. Där tycker man inte att Continentals fräna utspel är särskilt iögonfallande. 
– Jag håller helt med honom, det är inget konstigt med detta. Kriterierna för godkända vinterdäck är satta av EU, men de är för låga för oss här i Norden, säger Lasse Dahlqvist.

I år är det lagkrav på att vinterdäcken är märkta med en alptopp/snöflinga.

EU:s märkning av vinterdäck kallas för alptopp/snöflinga. Men här i Norden har vi ytterligare en märkning. “Nordic” eller ICE” är en märkning som visar att däcken är utvecklad och testad för att klara de mest extrema miljöer, som ofta rådet på våra breddgrader om de kalla månaderna. 
– Om vi drar en generell gräns så är norden norr om Hallandsåsen, om man bortser från Halmstad och Göteborg där det råder varmare klimat. Men bor man norr om den här gränsen så bör man ha den nordiska märkningen också, säger Lasse Dahlqvist.

Men det är inget krav, bara en rekommendation.
– Man får köra på alptopp/snöflinga i Norden, vår egen märkning är bara en kvalitetsstämpel att de är utvecklad för våra förhållanden, säger Lasse Dahlqvist.

Kylan är i antågande och nu är det högt tid att byta till vinterdäck om du inte redan gjort det.

Förra vintern fick tre kinesiska vinterdäck underkänt i ett stort och oberoende test. 
– Även om importerade lågprisdäck kan verka lockande på grund av priset bör man tänka igenom det en extra gång, för säkerheten startar alltid med däcken. Det är klart att vi helst ser att folk använder Continentaldäck, men det är faktiskt inte det viktigaste här, det viktigaste är att man väljer någon av de stora premiumtillverkarna, säger Antti Ahomäki.

Även däckbranschen råder oss att vara försiktiga när vi väljer däck. 
– Jag tycker att man ska tänka igenom noggrant vilka behov man har av däck innan man väljer något, säger Lasse Dahlqvist.
LÄS MER: