Dyr för att vara en babybil. Trots det får Hyundai Inster bra betyg i de första testerna. Mycket tack vare betrodd koreansk teknik.
Hyundai presenterar sin nya modell. Inster, är en elbil för stadsbruk och den finns i två versioner. Basmodellen med ett batteri för 32 mils räckvidd och en som klarar 37 mil. Koreanska elbilar har ett gott rykte om sig, de är kända för att ha en bra och beprövad teknik.
Men nya Inster är dyr för att vara en bebisbil. Man får betala över 300 000 kronor och uppåt. Det är ungefär nästan lika mycket som Fiat 500e, Mini Cooper Electric, Renault 5 och Peugeot e-208, fem småbilar som är större än den här.
Designen är nästan hämtad från tecknad film. Om man tittar på Inster framifrån tror man nästan att den ska öppna grillen och börja prata. Samtidigt saknar den skydd kring karossen för stötar, om du råkar dunsa mot en shoppingvagn blir det alldeles säkert ett märke.
När man öppnar dörren slår den senapsgula färgen som gas från första världskriget. Några kanske gillar den och uppfattar kulören som chic. Medan den måhända sticker i ögonen på andra. Däremot bjuder den bättre plats än andra babybilar. Man får gott om benutrymme och instrumentpanelen erbjuder ungefär samma utbud som resten av bilarna från Hyundais modellprogram.
Den är inte alls dum att köra, tycker Top Gear. Hyundai Inster har trots sina små hjul inga problem med farthinder. Kanske är den lite stum i kurvorna, men det är sådant man får leva med. Betyget blir mer än väl godkänt, även om den är lite dyr.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.