Toppchef på VW i drogskandal efter semester

En toppchef på Volkswagen har åkt fast misstänkt för att ha tagit narkotika. Marknads- och strategidirektören Jochen Sengpiehl, 54, greps i Kina efter att ha haft semester i Thailand. Han uppges ha haft narkotika i blodet och utvisas nu från landet efter att ha suttit häktad i mer än tio dagar. 

Jochen Sengpiehl var tidigare Volkswagen Groups högsta globala marknadsdirektör. Han sägs bland annat ligga bakom sloganen ”Das Auto”. För ett par år sedan fick han ett nytt toppjobb och blev marknadsdirektör och strategichef för Volkswagen i Kina. Nyligen hade toppdirektören varit på semester i Koh Samui i Thailand innan han återvände till Kina. 

När Jochen Sengpiehl kom tillbaka till Kina greps han i en drogkontroll i Peking, uppger Bild Zeitung. Enligt den tyska tidningen kunde polisen bevisa att Volkswagen-chefen konsumerat narkotika. Det ska enligt uppgift ha handlat om cannabis. Nyheten om VW-direktören är idag förstasidesstoff i tyska tidningar.

Han ska ha förhörts i flera timmar och flyttades sedan till ett fängelse. Han satt sedan häktad i mer än tio dagar. Till slut lyckades företrädare för Volkswagen i Kina och den tyska ambassaden få ut toppchefen från fängelset. Han tvingades då lämna landet omedelbart. Cannabis är numera legaliserat hemma i Tyskland, men i Kina är reglerna stenhårda. Den som bor i Kina får inte ens konsumera droger utomlands, det kan ge 15 dagar i häkte, uppger Bild.

Nyheten om drogskandalen kommer i ett besvärligt läge för Volkswagen när försäljningen i Kina faller brant. De har 90 000 anställda och 39 fabriker i landet. Tidigare har de haft en mycket tät relation med kinesiska staten och att en toppchef häktas skulle varit otänkbart för några år sedan. Nu har Volkswagen blivit omkörda av BYD i landet. Även på hemmaplan i Tyskland får krisen i Kina konsekvenser genom enorma sparkrav. 

Om Volkswagens toppchef Jochen Sengpiehl kan omplaceras hemma i Tyskland efter den misstänkta drogskandalen är oklart. Han har en lång och gedigen karriär inom bilbranschen bakom sig. Han har tidigare haft flera olika direktörsjobb på högsta nivå inom Volkswagen, Nissan, Mercedes och Hyundai. Han kom tillbaka till Volkswagen 2017 för att putsa upp det skamfilade ryktet efter dieselgate. 
LÄS MER: