Körde 400 mil i Lamborghini Countach på 10 dagar

Harry’s Garage ville köra en Lamborghini Countach hela vägen till dess vagga i Sant’Agata di Bolognese. En roadtrip i en 40-årig supersportbil är ett vågspel. 
– Det regnade hela tiden, säger Harry Metcalfe.

Många skulle nog tycka att det var en vansinnesfärd. Men den kända brittiska motorprofilen Harry Metcalfe har länge grunnat på att förverkliga en dröm. Det var att köra sin Lamborghini Countach som han köpte 2010 hela vägen till dess vagga i Italien.

Det innebar en resa på 400 mil genom Europas motorvägar och förbi de slingriga passagerna genom de italienska alperna innan han kom ut på Poslätten. Att göra en sådan resa med en bil som är byggd för höga hastigheter på korta sträckor, är ett riktigt äventyr.
– Tunneln genom Mont Blanc var avstängd, så de fick bli vägen förbi Genova och sedan följa kusten. Men de italienska motorvägarna är inte byggda för sådana här bilar, de rör sig i häftiga kurvor och det är inte så många ställen att stanna på när man passerar bergen, säger Harry Metcalfe.

Det var modigt av honom. Många supersportbilar skulle lätt bli överhettade och behöva service. Men medan resan flöt på kände han och frun sig allt säkrare på sin sak.
– En sak jag också tänkte på är vindrutetorkaren, de här bilarna är inte riktigt byggda för det här regniga höstvädret, konstaterade Harry Metcalfe.

Men han kom fram till Sant’Agata di Bolognese. Ferruccio Lamborghini köpte egendomen i början av 1970-talet, ungefär samtidigt som Countach lanserades.
– Här kunde han ha uppsikt över arbetet och samtidigt sköta sin vingård, för han var i själ och hjärta en bonde, som tillverkade mycket gott vin, säger Harry Metcalfe.

Han berättar att familjen Lamborghini tog illa vid sig av filmen som kom för några år sedan. I den framställdes Ferruccio Lamborghini som en kostymsprätt.
– Egentligen var han för det mesta klädd som de andra bönderna här och man såg ingen skillnad mellan honom och grannar, säger Harry Metcalfe.

Precis som vanligt hyllade han det italienska köket, för att inte tala om vinet. Men sedan blev det dags att åka hem igen. Samma sträck tillbaka, frågan var om hans Lamborghini skulle klara påfrestningarna.
– Det är faktiskt helt otroligt, aldrig under resan att oljetrycket gick upp eller att motorn överhettas, inte ens i bilköer eller när vi tvingas sänka hastigheten och hålla det vanliga motorvägstempot, säger Harry Metcalfe.

Efter resan var han mycket nöjd med både sig själv och bilen.
– Jag är nog den enda som lyckats slit ut en uppsättning däck till en Countach. Men nu ska den ses över och ställas undan över vintern, avslutar han.
LÄS MER: