Audis sista dieselmonster R18 TDI är till salu

Audis legendariska monsterdiesel säljs. Den här kärran tog hem Le Mans 2011. R18 TDI är ett stycke racinghistoria i toppskick.

Det var inför säsongen 2006 som Audi gick ut med nyheten att de tänkte satsa på dieselbilar till  långloppstävlingarna. Konkurrenterna höjde på ögonbrynen och trodde inte riktigt på dem.
Men inför Le Mans det året ställde de upp med R10 en kraftfull tävlingsbest med en V12 motor på diesel.

Resultatet blev succé. Audi sopade banan med konkurrenterna och öppnade för en ny era. Den här dieselmotorn var lika snabb som bensinbilarna, men hade en mycket bättre bränsleförbrukning som gjorde att de inte tvingades gå in i depå lika ofta.

Efter den här succén var Audi överlägsna i långlopp under flera år. Man hade ett makalöst försprång och det enda året som de inte vann fram till 2014 var 2009, då Peugeot lyckades ta hem titeln.
Den här bilen som säljs just nu byggdes i åtta exemplar inför säsongen 2011. Det här är den sista som tillverkads och det finns bara sex kvar, de övriga två blev stående på Le Mans och Audi bryde sig aldrig om att ta med sig dem för reparation.

Det här året ändrades reglerna för långloppen. Nu var man tvungen att bygga mindre motorer. Därför placerade Audi istället en 3,7 liters V6 i bilen. Många trodde nog att deras ekipage skulle få det svårare i konkurrensen  men med toppförare som André Lotterer, Marcel Fässler och Benoit Tréluyer tog de ändå hem segern.

Bilen uppges vara servad och i ett toppskick och säljs via Pistonheads. Efter 2014 har Audi inte lyckats vinna Le Mans igen. Tiden hann ifatt dem, liksom konkurrenterna. Därför blir den här tävlingsracern kanske ännu mer värdefull.
LÄS MER: