Volvo Cars aktie noterar idag ett nytt bottenrekord. Nu gör Volvo allt de kan för att höja lönsamheten hos de kommande elbilarna. Fyra stora nyheter på Volvo EX60 ska få börsraset att vända.
Volvo Cars börskurs föll under måndagen till drygt 24 kronor, vilket är aktiens lägsta notering någonsin sedan börsnoteringen på 50 kronor för snart tre år sedan. Aktien har i år gått ner med nästan 27 procent på Stockholmsbörsen. Den senaste nedgången kommer efter att Volvo Cars hållit en kapitalmarknadsdag för finansmarknaden i torsdags.
Volvo Cars har en ny plan för hur de ska spara pengar för att göra biltillverkningen lönsammare. Tillverkaren planerar att spara miljarder på batterier, elmotorer, pressgjutning av chassit och egen stoltillverkning. Här går vi igenom del för del hur Volvo Cars ska tillverka elbilarna billigare. Första bilen med den nya tekniken, som Volvo kallar SPA3, blir Volvo EX60, en elektrisk version av XC60. Flera av åtgärderna används redan idag av Tesla.
Nya batteripaket
Genom att göra en ny typ av självbärande batteripaket som blir en strukturell del av en elbil hoppas Volvo spara kostnader på batteripaketen.
– Det kommer inte bara att göra bilen mer hållbar och lättare och därmed ge bättre väghållning för våra kunder. I kombination med effektivare battericeller resulterar det också i en kostnadsreduktion på 25 % på batteripaketet, som är den dyraste delen av bilen, säger Fredrik Hansson, chef för prestandastyrning på Volvo.
Elmotorer
Volvo har redan börjat tillverka egna elmotorer istället för att köpa in dem. Enligt Volvo har det redan ökat räckvidden med över 10 procent i EX40. Nu ska en tredje generation både spara pengar och öka räckvidd.
– Med tredje generationen förväntar vi oss ytterligare ett steg med 40 % kostnadsminskningar och ännu högre drivlineeffektivitet.
Pressgjutning
Precis som Tesla investerar Volvo Cars nu i så kallad megacasting, där bakpartiet av bilen ska gjutas i ett enda stycke.
– Mer än 100 komponenter byts ut mot en enkel gjutning. Detta ska minska de direkta kostnaderna med 35%, men viktigare är det också drastiskt minskar komplexiteten i logistik och tillverkning, säger Fredrik Hansson.
Bilsäten
Lite mer oväntat är att Volvo ska börja tillverka sina bilsäten själva istället för att köpa in dem från underleverantörer.
– Där räknar vi med att få 15% besparingar på en ganska stor del av kostnaden.
Högre bruttomarginal
Volvos förhoppning är att det ska göra att bruttomarginalen för en bil ökar med 8 till 10 procentenheter för den nya SPA3-plattformen som ska användas för EX60. Bilen kommer att tillverkas i Torslanda och blir en mycket viktig bil för Volvo. Bilen väntas få premiär någon gång under 2025 och tillverkningen tros starta under inledningen av 2026.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter