En krisande bilbransch riskerar att knäckas av EU-böter nästa år. Utsläppsböterna blir totalt 170 miljarder, enligt Renualts vd Luca de Meo.
– Alla pratar om 2035, om 10 år, men vi borde prata om 2025 eftersom vi redan kämpar, säger han.
Nästa år inför EU nya strängare utsläppsregler för nya bilar. Det innebär att bilarna ska släppa ut 93,6 gram CO2 per km istället för dagens 116 gram per km. Eftersom försäljningen av elbilar sjunker kraftigt har de flesta tillverkare svårt att möta målet.
Nu varar Renaults vd Luca de Med över hur enorma böterna kommer att bli.
– Om elfordon förblir på dagens nivå kan den europeiska industrin behöva betala 170 miljarder kronor i böter eller ge upp produktionen av mer än 2,5 miljoner fordon, säger Luca de Meo till France Inter radio.
Stora tillverkare som Renault, Volkswagen och Ford måste flerdubbla sin försäljning av elbilar för att undvika de enorma EU-böterna. Alternativet är att stoppa produktionen av miljontals bilar med förbränningsmotorer för att sänka utsläppen, som räknas som ett genomsnitt.
– Hastigheten på den elektriska ökningen är hälften av vad vi skulle behöva för att uppnå målen som skulle tillåta oss att inte betala böter, säger Luca de Meo.
Renaults vd är även ordförande för ACEA (European Automobile Manufacturers Association) som är en gemensam intresseorganisation för den europeiska bilbranschen. De försöker nu få EU att ändra målen, som riskerar att knäcka en redan kämpande bransch.
– Alla pratar om 2035, om 10 år, men vi borde prata om 2025 eftersom vi redan kämpar. Vi måste få lite flexibilitet. Att sätta deadlines och böter utan att kunna göra det mer flexibelt är väldigt, väldigt farligt, säger de Luca de Meo.
Många biltillverkare hotas att straffas av EU:s nya utsläppsregler som gäller från och med 2025. De genomsnittliga C02-utsläppen från nya bilar som säljs inom EU ska sänkas från 116 gram per kilometer till 93,6 gram.
Varje tillverkare har sitt eget mål baserat på deras fordonsflotta och ifall gränsen överskrids kostar det 95 euro per gram, alltså 1080 kr per gram. Detta ska multipliceras med antalet sålda bilar. För att biltillverkarna ska lyckas uppnå dessa mål och undgå miljardböter måste de sälja flera elbilar, laddhybrider och hybrider.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter