Se upp var du laddar elbilen när du är ute på bilsemester. Arthur Kuijper fick betala över 5000 kronor för 10 mils räckvidd. Nu varnar bilistorganisationen ANWB för svindyr laddning på europeiska hotell och campingar.
– Att ladda bilen på hotellet för en natt kan lätt bli dyrare än själva övernattningen, säger Sanne Over på bilorganisationen ANWB.
Allt fler väljer att åka på bilsemester med en elbil. Men det gäller att vara på sin vakt och ladda hos seriösa aktörer. Flera elbilsägare har nämligen fått hem chockfakturor efter att ha laddat sina elbilar på hotell eller campingplatser ute i Europa över natten. Skälet är att vissa laddstationer tillämpar en dold timtaxa. Utöver kostnaden för själva elförbrukningen tas även en timtaxa ut, som i vissa fall kan vara så hög som 3 kronor i minuten.
I ett skräckexempel fick bilägaren Arthur Kuijper från Nederländarna en chockräkning på över 5 000 kronor efter att ha laddat sin Audi E-tron på en campingplats i Franska Pyrenéerna, trots att han bara laddat bilen med drygt 100 kilometer, uppger AD.
De extremt dyra laddstationerna har främst rapporterats av elbilsägare på semester i Tyskland, Österrike och Frankrike.
– Många av de märkbart dyra laddstationerna ligger nära campingplatser och hotell. Dessa verkar främst vara avsedda att tjäna pengar på intet ont anande turister. De finns främst i Tyskland, Frankrike och Österrike, säger Sanne Over på bilorganisation ANWB.
– I nästan alla fall är taxan per kilowattimme inte särskilt hög utan istället tas höga tidsrelaterade taxor ut. Att ladda bilen på hotellet över natten kan lätt bli dyrare än själva övernattningen, säger Sanne Over.
I Europa är det obligatoriskt för alla laddföretag att tydligt visa priserna på sina laddstationer. Bilorganisationen ANWB ger rådet att man aldrig ska börja ladda sin bil utan att först förstå vad priserna är och hur prisstrukturen ser ut oavsett vart man är. Även i Sverige går det att råka ut för svårtolkade avgifter vid laddstationen.
Carup har tidigare skrivit om Solnabon Jaan som fick en chockräkning på närmare 16 000 kronor efter att ha råkat ut för att laddoperatören tog ut en timtaxa. Då slutade händelsen med att Jaan fick sin faktura struken, trots att laddoperatören Virta inte hade gjort något fel.
– Tekniskt sett har vi inte gjort något fel. Det vår support har tittat på är när kunden anslöt, antal kilowatt och när han kopplade från. Och ja, det är korrekt debiterat, sa laddoperatören Virta till Mitti.
Det gäller därför att alltid läsa på vad som gäller innan du kopplar in din elbil i en okänd laddstation.
LÄS MER:
Melker Rundén skriver om ekonomi och motornyheter på carup.se.