Så krocktestar Koenigsegg bilar för 200 miljoner

Även dyra hyperbilar måste krocktestas. Ett antal exemplar av Koenigsegg Gemera har tagits fram enbart för att förstöras. Varje exemplar av superbilen kostar uppemot 32 miljoner kronor. 
– Vi bygger sex eller sju bilar för krocktester, säger Christian von Koenigsegg till “The Hamilton Collection”.

För några veckor sedan inleddes förproduktionen av Koenigseggs kraftfullaste bil någonsin. Modellen heter Koenigsegg Gemera med 2300 hk och kommer att bli en av världens snabbaste hyperbilar. 300 exemplar av bilen kommer att tillverkas, men det kommer även att tas fram sju Gemeras till med ett tydligt syfte. De ska förstöras.

I ett klipp där “The Hamilton Collection” besöker Koenigseggs fabrik får de veta av biltillverkarens grundare Christian von Koenigsegg att sju bilar kommer tas fram enbart som krocktestexemplar. Gemera kostar 32 miljoner kronor, vilket gör att krocktestet kommer kosta över 200 miljoner kronor om bilarna skulle sålts på marknaden.. Men det hade nog kunnat vara mer pengar om inte den svenska biltillverkaren haft ett smart sätt att testa sina bilar på, något vi skrivit om på Carup tidigare. 

Tack vare att Gemeras kolfiber är så starkt går det att återanvända samma krocktestbil flera gånger. Kolfibermonocoquen på Koenigsegg är så stark att den i princip inte går att förstöra och går därför att krocktesta flera gånger. 
– Vi reparerar bilarna enbart för mer krascher, säger Christian von Koenigsegg i The Hamilton Collection klipp.

Men förutom krocktest exemplar av Gemera inleds den riktiga produktionen av Gemera i november. Totalt sett ska 130 bilar per år tillverkas av Gemera-modellen. Men det kommer inte vara några “just in time”-leveranser.
– Vi utvecklar alla styrsystem och all elektronik själva. Det finns säkert omkring 1000 underleverantörer och det räcker att en komponent krånglar för att det ska bli problem. Vi har inga just-in-time-leveranser, utan säkert ett lager för en miljard kronor, säger Christian von Koenigsegg, till Carup. 

Den enorma kraften Gemera kommer med är från en dubbelturbo-V8 i kombination med en elmotor. Jämfört med Jeskos 1390 kg blir Gemera en tungviktare på 2022 kg. Exakt hur snabb Gemera blir är fortfarande hemligt.
LÄS MER: