En tungviktare utan att enbart drivas på el. Nya BMW M5 väger 2435 kg vilket är mer än många elbilar. Så här mycket har M5 ökat i vikt över sju modellgenerationer.
BMW M5:s sjunde generation lanseras som en laddhybrid och väger mer än någonsin tidigare. I jämförelse med sin företrädare har den ökat i vikt med 24 procent och totalt sett väger den 2435 kg. Det gör modellen till ett riktigt monster viktmässigt och den väger nu mer än många elbilar och pickuper. Ett exempel är Tesla Model 3 Performance som väger 1836 kg. BMW:s elektrisk i5-modell väger 2205 kg i bakhjulsdrivet utförande.
Som en jämförelse kan vi berätta en en Rolls-Royce Ghost väger 2490 kg. Med den ökade vikten hos BMW M5 kommer också en något långsammare acceleration och tiden från 0-100 km/h ökar med 0,2 sekunder. Bilen kommer dock med en ökad kraft på totalt 727 hästkrafter och journalister som testat bilen har sagt att vikten knappt känns av när de kört den nya M5:an, något vi på Carup skrivit om. De flesta köparna tar trots allt inte ut bilen på bana och kombinationen av V8 och laddhybrid lär gå hem kommersiellt.
Så har vikten ökat i BMW M5
BMW M5 (E28)
1985
1 447 kg
0-100 km/h: 6,5 sek.
BMW M5 3.6 (E34)
1988
1 670 kg
0-100 km/h: 6,3 sek.
BMW M5 3.8 (E34)
1992
1 645 kg
0-100 km/h: 5,9 sek.
BMW M5 (E39)
1998
1 695 kg
0-100 km/h: 5,3 sek.
BMW M5 (E60)
2005
1 855 kg
0-100 km/h: 4,7 sek.
BMW M5 (F10)
2012
1 945 kg
0-100 km/h: 4,4 sek.
BMW M5 (F90)
2017
1 982 kg
0-100 km/h: 3,4 sek (standard, tävling gör det på 3,3 sek)
BMW M5 (G30)
2025
2 435 kg
0-100 km/h: 3,5 sek.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.