Hånade, pressade och med fallande säljsiffror. Men det är bara högst tillfälligt. Elbilar kommer att ta en gruvlig revansch visar en ny jätteanalys.
Biljättar som Mercedes, Ford och Volkswagen och sportbilstillverkare som Lamborghini har skrotat eller ändrat sina elbilsplaner de senaste åren på grund av en svag efterfrågan. Men en ny stor rapport visar att tillväxten inte har stannat av, och att framtiden för elbilar fortfarande är i linje med prognoser som gjordes för några år sedan.
Bloomberg skriver i en ny jätteanalys att den globala försäljningen av elbilar landade på 13,9 miljoner bilar under 2023. För 2024 förutspår de en ökning till 16,6 miljoner sålda elbilar, vilket skulle innebära en tillväxt på drygt 20 procent. Enligt analysen kommer dessutom försäljningen av elbilar att öka med mer än 21 procent årligen de närmaste fyra åren. Allt som allt förutser Bloomberg att den årliga försäljningen av elbilar kommer att öka från dagens 13,9 miljoner till 30 miljoner sålda elbilar per år 2027, och 73 miljoner bilar per år 2040.
Elbilar är inte längre bara något för rika länder, och i jämförelse med tidigare år är det nu framför allt i utvecklingsländer som den stora ökningen av elbilsförsäljningen förväntas. Även om tillväxten är stark i länder som Kina och Frankrike, så har tillväxten i elbilsförsäljningen i Tyskland, Italien och USA har börjat sakta ned. De kommande åren förväntas istället den absolut största tillväxten ske i Indien, Brasilien, Turkiet och Thailand.
Enligt Bloombergs analys kommer hela 90 procent av alla nya bilar som säljs i Norden vara elbilar eller hybrider år 2027. Det är betydligt högre än andra regioner. I Kina förutspås 60 procent av nybilsförsäljningen vara el- och hybridbilar år 2027, medan Europa som helhet förväntas nå 41 procent. I USA tros andelen bli låga 29 procent.
Norden väntas också bli det enda området i hela världen som lyckas med att helt fasa ut försäljningen av förbränningsbilar innan 2038, något som krävs för att nå en helt fossilfri fordonsflotta 2050. Rapporten visar också att elbilsförare i allmänhet kör sina bilar mycket mer än förare av bensin- och dieselbilar. Ett undantag är USA, där elbilsförare i genomsnitt kör 38 procent mindre kilometer per år än förare av förbränningsbilar. I Sverige kör elbilsförare däremot i genomsnitt 15 procent fler kilometer per år än förare av förbränningsbilar, och för hybrider är siffran hela 34 procent högre.
LÄS MER:
Melker Rundén skriver om ekonomi och motornyheter på carup.se.