Koenigsegg: ”Visar ny bilmodell om något år”

Efter succén med de tre nya modellerna – nu laddar Koenigsegg om för att lansera en ny modell. 
– Vi har nya bilmodeller i pipeline, säger Christian von Koenigsegg till DI.se.

Koenigsegg, som firar 30-årsjubileum, går bättre än någonsin och har sålt slut på sina tre nuvarande modeller. Koenigsegg Jesko byggs för fullt och håller på att levereras i totalt 125 exemplar. Senare i år börjar Koenigsegg CC850 som kostar 35 miljoner kronor att levereras i 70 exemplar. Och snart startar även tillverkningen av fyrsitsiga Koenigsegg Gemera i den nya fabriken Ängelholm. Den kommer att byggas i 300 exemplar. 

– Vi kommer att inte vara produktionsbegränsade på samma sätt som förut. Men det är inte säkert att vi kommer att maximera produktionsflödet. Det är ju exklusiva bilar som byggs i låg volym, så det gäller att hitta den rätta volymen, säger Christian von Koenigsegg till DI.se.

Koenigsegg Jesko är slutsåld.
Koenigsegg CC850.
Koenigsegg Gemera finns faktiskt kvar, i ett par exemplar.

Koenigsegg har tidigare berättat för Carup att de lagt de tidigare planerna på en elbil i malpåse. Men det kommer snart en ny bilmodell i alla fall. Redan nästa år är det dags. 
– Vi har en eller två Gemera kvar, men annars är allt slutsålt. I många år har vi bara levererat på order. Men man måste ändå hålla igång utvecklingen. Vi har nya bilmodeller i pipeline. Samtidigt har vi ingen brådska att visa upp dem förrän de är närmare produktion så vi kommer att visa nytt om något år, säger Christian von Koenigsegg.

Med stor sannolikhet blir det en hybrid av något slag. Mest troligt är att nyheten är en efterträdare till Koenigsegg Jesko som kommer att ha levererats klart köparna nästa år.  Koenigsegg har tagit flera patent på unika växelriktare och rekordlätta elmotorer.

Det skapar möjligheter att göra bilar som acccelererar snabbare än de flesta elbilar – kunderna vill nämligen helst ha förbränningsmotorer. 
– Man kan ha förbränningsmotorer tillsammans med elmotorer som gör att det finns lite mer själ i bilen, säger Koenigsegg. 
LÄS MER: