Nya Volvodödaren är här – så rymlig är Kia EV3

Nya Kia EV3 kastar sig rakt in i världens hetaste bilsegment. Mindre elektriska SUV:ar växer så det knakar och nya Volvo EX30 är årets bilraket. Kias nya utmanare är här och det är dåliga nyheter för Volvo. Den ser ut att bli billigare, rymligare och få längre räckvidd. Jag har provsuttit.

Kia har lyckats hålla ställningarna på den tuffa elbilsmarknaden i EU tack vare nya stor-SUV:en Kia EV9 som blivit en stor försäljningsframgång. När Volvo EX90 blivit kraftigt försenad har Kia i stort sett fått ha ett helt segment för sig själv. 

Nu går Kia till ytterligare offensiv. Och den här gången är det Volvo EX30 som är måltavlan. I stort sett har Volvo fått ligga ensamma i världens snabbast växande bilsegment: Kompakta elektriska SUV:ar. Jeep Avenger blev visserligen årets bil, men den är en försäljningsflopp. Istället har Volvo EX30 gått fram som en tornado i vår på Europas bilmarknad. 

Men nu kan sötebrödsdagarna vara över. Kia rullar idag ut nya EV3 som är en krympt EV9 som ska ta sig an Volvo EX30 i det heta segmentet. Carup var på plats i Frankfurt för att se premiären av Kias hetas nyhet. Bilen är förvånansvärt lik den konceptbil som Kia visat upp tidigare, och det här kan bli en riktig hit på elbilsmarknaden. 

Designen hos EV3 är kantigt kraftfull precis som hos Kia EV9 och den skiljer verkligen ut sig i mängden av tvålformade elbilar. Här är har Kia hittat ett eget formspråk som kan bli vinnande. Trots klossigheten har de trollat ner luftmotståndet till 0,26. Frontarean på bilen är dock relativt stor. Men med det största batteriet blir räckvidden ändå klassledande 60 mil. Snabbladdning upp till 80 procent tar 31 minuter. EV3 Long Range har ett batteri på 81.4kWh. Instegsmodellen får ett batteri på 58,3 kWh. EV3 är 430 cm lång, 185 cm bred och 156 cm hög.

Men det är bilens insida som är det verkliga utropstecknet och som kan göra livet surt för Volvo och andra konkurrenter. Designen är förvisso inte lika avantgardistisk som hos konceptbilen. Men det är ljust och trevligt och jag frapperas av hur rymlig den är trots kompakta yttermått. EV3 är bara sju centimeter längre än Volvo EX30. Men där Volvon känns trång är Kia EV3 rymlig och spatiös. Här får en barnfamilj på fyra gott om plats. Bagageutrymmet är dessutom på 460 liter, störst i klassen, och jag tror både barnvagnar och golfbaggar kan gå in. Jag provsatt baksätet och jag vågar säga att Kia lyckats ypperligt med paketeringen av bilen, här finns det gott om plats trots att detta är en liten bil.

Men allt kokar ner till en fråga. Pris. Volvo har lyckats med konststycket att få köparna att tro att EX30 är billig, fast den blir dyrare än en Tesla med lite tillval. Det kommer de inte undan med i långa loppet, för EX30 är inte en exklusiv premium-Volvo. Kia vägrar förvisso hårdnackat att berätta vad EV3 ska kosta när den anländer i höst. Hur långt under 400 000  kronor instegsmodellen hamnar och hur långt under 500 000 kronor modellen med 60 mils räckvidd positioneras blir avgörande för succéfaktorn. Men räkna med att EV3 kommer att göra livet surt för Volvo EX30.

LÄS MER: