Världens största dieselmotor är designad och framtagen av det finländska företaget Wärtsilä. Rekordmotorn Wärtsilä-Sulzer RTA96-C driver enorma containerfartyg med sina 115 000 hästkrafter. Kraftpaketet slukar 250 ton bränsle per dag.
Wärtsilä-Sulzer RTA96-C har korats till världens största förbränningsmotor av Autoevolution. Med sin enorma storlek som går att jämföra med ett lägenhetshus är den lika kraftfull som 72 Bugatti W16-motorer tillsammans. RTA96-C är designad för att kunna fungera för världens största containerfartyg som ska kunna transportera 16 000 containers.
Det går åt en del bränsle för att hålla igång RTA96-C. På en dag slukar den 250 ton bränsle. Det är ungefär 6000 gånger så mycket än vad en normal personbil drar på en genomsnittlig dag. Dessutom är den inte billig att köpa till en början då den beräknas kosta runt 288 miljoner kronor. Den största versionen av motorn har 14 cylindrar, är 27 meter lång, 13,5 meter hög och väger 2300 ton. Totalt ska den kunna producera 115 000 hästkrafter med ett vridmoment på 7603 850 Nm.
Traditionellt har lågvarviga marinmotorer byggts med maximalt 12 cylindrar. Men vid tidigt 2000-tal insåg tillverkare av containerfartyg att de skulle behöva mer kraft än vad som fanns tillgängligt på marknaden. Därför tog man fram en lösning genom att basera den 14-cylindriga RT-flex96-C på en väletablerad 12-cylindrig RT-flex96-C-design.
Vevaxeln i motorn fick en större förändring när det blev 14 cylindrar i stället för 12. Där uppgraderas materialet för att kunna möjliggöra en ökad krymppassning, skriver Wärtsilä. Vevaxeln roterar med 92-102 varv i minuten där kolven har en medelhastighet på 8,5 m/s. Cylinderdiametern är ungefär 960 mm och slaglängden cirka 2500 mm.
Motorn har en insprutningsteknik som kombinerar mekanisk högtryckspump med elektriska datorstyrda insprutningsmunstycken. Detta gör att det skapas mindre utsläpp och en stadigare gång. Motorn är designad av det finländska företaget Wärtsilä och tillverkas av Doosan Engine i Sydkorea.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.