Forskning: Ny vätgasbil tankas med vatten

Att kunna tanka en bil med vatten har länge varit en ouppnåelig dröm. Men snart kan det bli verklighet. Forskare i USA har tagit fram ny teknik som omvandlar vatten till vätgas direkt i bilen. Innovationen skulle underlätta livet med vätgasbilar. 

Ett forskarteam från Illinois Institute of Technology har tagit fram en ny teknik där vatten på ett billigt sätt omvandlas till väte direkt i bilen. Inom fem år hoppas forskarna att tekniken ska gå att implementeras på bilar. Det skulle underlätta för ägare av vätgasbilar som slipper besöka en tankstation.
– Om du har tillgång till vatten har du redan den infrastruktur som krävs för att köra framtidens bränslecellsfordon, för mindre än vad det kostar att diska i diskbänken, uppger Illinois Institute of Technology and Massachusetts Institute of Technology som ligger bakom innovationen.

Vanligtvis är katalysatorn som klyver vattenmolekyler till vätgas och syre genom elektrolys i materialet platina och iridium. Problemet med dessa två ädelmetaller är att deras pris är dyrare än guld. Men nu ser det ut att bli en ändring på detta. Forskarna från Illinois Institute of Technology har tagit fram en ny katalysator gjord av materialen nickel, kobolt och järn.

Tanka bilen med vatten låter som en dröm, men med ny forskning kan det bli möjligt.
Den nya katalysatorn använder Nickel, järn och kobolt istället för iridium och platina. Det sparar mycket pengar.

Den kostar en bråkdel av katalysatorn som är gjorda av ädelmetallerna och håller dessutom i upp till 600 timmar. Forskningen har publicerats i tidskriften Advanced Materials.
– För närvarande har vi en katalysator som kan göra båda jobben bättre än de befintliga kommersiella katalysatorerna, säger Sameh Elsaidi assisterande professor i kemi vid Illinois Tech.

Redan om fem år skulle tekniken kunna finnas i en bil, enligt forskarna. Uppfinningen skulle göra livet lättare för många vätgasbilägare, då infrastrukturen för vätgasbilar är relativt outvecklad på många platser i världen. Priserna för vätgasen är också relativt höga. Därför skulle det nog uppskattas rejält om man om fem år kan tanka bilen med hjälp av trädgårdsslangen istället för att åka tlll en vätgasmack långt bort.

När denna teknik implementeras på en vätgasbil kommer det att gå att tanka bilen med vatten, och vätgasen framställs sedan direkt i bilen. För att elektrolysen ska fungera måste dock energi tillföras. Det kan göras antingen genom elektricitet från elnätet eller från ett batteri i bilen. Så frågan är om tekniken verkligen är mer effektiv än dagens elbilar.

– Det finns flera steg innan det når bilproduktion. För det första är materialutvecklingen mycket viktig, liksom den tekniska delen. Material skalas upp och sedan testas materialet och prestandan. Sedan går den till steget att använda den i själva bilen. Det är vårt hopp, säger Sameh Elsaidi.
LÄS MER: