Volvo P1800 ska tillverkas igen – se bilderna på nya moderna modellen

Volvo P1800 börjar tillverkas igen. 
Geelys racingstall Cyan släpper en specialversion i begränsad upplaga. 
Den moderna versionen av P1800 får 420 hk från en turbomotor. 

För en tid sedan kunde CarUp som första svenska motortidning berätta om de mystiska spionbilderna på en maskerad Volvo P1800. Nu visar det sig att det fanns anledning att maskera bilen. Volvo P1800 kommer nämligen tillbaka som en modern tolkning av den klassiska modellen. 

Geelys racingstall Cyan har tagit fram en moderniserad version av den klassiska Volvomodellen. Bilen kommer börja produceras senare i år i en begränsad upplaga. 

Den moderna P1800 väger bara 990 kg och får en turboladdad Volvofyra på 420 hk. Bilen får en manuell femväxlad låda från Holinger. Den första Volvo P1800:n presenterades 1960, ett år före Jaguar E-Type, två år före Ferrari 250 GTO och tre år före Porsche 911. En bilmodell med verkliga anor som nu får en fortsättning. 

– Jaguaren, Ferrari och Porsche är alla bilar med en fortsättning. Det gav oss inspiration att skapa vad som kunde ha varit om vi som tävlingslag hade varit där under sextiotalet och tävlat med P1800 och fått designa en vägversion av vår racerbil, säger Christian Dahl, vd för Cyan.

Tanken med bilen är att fånga det som varit tidlöst och inte satsa på elektrifiering och autonom körning. 

– Visst kunde vi ha byggt en elektrisk Volvo P1800 fylld med all den senaste tekniken, komforten och lyxen. Men det var inte vad vi ville. Mitt i detta paradigmskifte bestämde vi oss för att sakta ner tiden och frysa in en del av den i vår egen tidskapsel. Att ta det bästa från det gyllene sextiotalet och kombinera det med vår förmåga i dag att hålla en ren men ändå förfinad körupplevelse., säger Christian Dahl.

Det finns inga förarhjälpmedel som förändrar körupplevelsen, vilket innebär att stabilitetskontroll, ABS eller bromsförstärkare saknas. Det innebär sannolikt att bilen inte kan registreras för gatan.

– Volvo P1800 Cyan handlar om att rensa bort allt som stör den direkta förbindelsen mellan förare, däck och vägen. Vårt mål har varit att behålla den ostörda känslan och samtidigt förfina den med dagens bästa teknik”, säger Mattias Evensson.

Volvo P1800-karossen har ändrats för att rymma bredare däck och större hjul.  Volvo P1800 Cyan började livet som en Volvo P1800 från 1964 som har förfinats och förstärkts med höghållfast stål och kolfiber. Resultatet är en vikt på endast 990 kg

Den tvåliters turboladdade fyrcylindriga motorn är baserad på samma motor som används i Volvo S60 TC1-racerbilen, som producerar 420 hästkrafter och 455 Nm vridmoment, med 7700 rpm som maxvarv.

En femväxlad skräddarsydd Holinger-växellåda har valts för att ge den mekaniska känslan hos den ursprungliga Volvo P1800, men med större växelprecision och förmåga att hantera det ökade vridmomentet.

– Vi är verkligen nöjda med det nivå av grepp och precision som vi har uppnått från chassit i kombination med en lyhörd styrning. Bilen går dit du pekar. Du kan vara brutal att gå in i ett hörn och ändå hitta rätt linje på millimetern, säger Thed Björk, utvecklingsförare och världsmästare 2017 för Cyan Racing.

Det kolfiberförstärkta chassit har 18 tumshjul med Pirelli P Zero 235/40 däck fram och 265/35 bak. Prislappen uppges vara över fyra miljoner kronor för den nya P1800:n – utöver att beställaren måste köpa en originalbil som nytillverkningen utgår ifrån.