Aston Martin har tagit fram en helt ny V12-motor – med dubbelturbo. Sportbilsmärket tror mer på förbränningsmotorer än elmotorer.
– V12-motorn har länge varit en symbol för kraft och prestige, men den är också ett uttalande av ingenjörspassion och teknisk skicklighet, säger Roberto Fedeli, chefstekniker för Aston Martin, enligt Autocar.
Aston Martin går mot strömmen och fortsätter tillverka förbränningsmotorer. Företagets vd Lawrence Stroll menade sa då att köpare alltid kommer vilja ha “ljud och lukter” från sina bilar.
– Vi planerade att lansera i slutet av 2025 och var redo att göra det, men det verkar finnas mycket mer hype i elbilar politiskt drivet, än vad konsumenterna efterfrågar, särskilt till ett Aston Martin-pris, säger ordföranden Lawrence Stroll.
Nu har biltillverkaren tagit fram en helt ny V12-motor med 824 hk och 1000 Nm. Siffrorna gör att motorn kommer vara den kraftfullaste Aston Martin tillverkat hittills. Än så länge är det inte bekräftat ifall den kommer att vara 5,2-liters, men företaget har sagt att motorn kommer att “uppnå oöverträffad prestanda och effektivitet”. Till skillnad från Ferraris nya V12 i nya modellen 12Cilindri har Aston valt en konstruktion med dubbla turboaggregat.
– Med 824 hk och 1000 Nm i vridmoment representerar denna oöverträffade motor inget mindre än början av en bländande ny V12-era för Aston Martin, säger Roberto Fedeli.
Den nya V12:ans ökade styrka kommer från flera modifikationer. Cylinderblocket har förstärkts, topplocket har fått ny design och kamaxlarna har blivit omprofilerade. Nya insug- och avgasportar finns installerade och tändstiftet har flyttats. Det tillsammans med en kraftfullare bränsleinsprutare har optimerat förbränningen.
Nya supermotor kommer göra sin debut i nya Aston Martin Vanquish som lanseras senare i år. Den nya bilen kommer att ha stora likheter med Aston Martins DB12. Men den verkar ha ventiler på motorhuven för att hålla den nya V12:an sval.
– Även om den delar sin grundläggande kaross och utan tvekan en del av sin plattform med DB12, kommer Vanquish att vara “helt annorlunda” från både den GT och den nya Vantage, sa Aston Martins kreativa chef Marek Reichman.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.