Mobiljätten Xiaomis nya elbil har utlöst hysteri i Kina. Men nu kommer rapporter om bakslag. Flera som testat bilen har tappat kontrollen och kraschat med elbilen. På en bild har bilens luftfjädring kollapsat.
Xiaomis nya elbil SU7 har utvecklats på bara ett par år, trots att företaget saknar erfarenhet av bilar. Bilen kostar mindre än en Tesla Model 3, trots att den är större än Tesla Model S. I Kina kostar instegsversionen med bakhjulsdrift från 325 000 kronor. På ett dygn fick bilen 90 000 riktiga ordrar. Efter 36 timmar hade 120 000 ordrar kommit in.
Men nu kommer rapporter om flera bakslag för Xiaomi SU7. Flera som provkört bilen vid Xiaomis 59 utställningslokaler i 28 kinesiska städer har kraschat under provturerna, uppger Carnewschina. Ett antal videor med kraschade Xiaomi-bilar har redan laddats upp på sociala medier.
Another post about the #Xiaomi SU7, this time one that looks like the air suspension has deactivated across the car. Low rider. pic.twitter.com/msrQJSPVol
— Inside China Auto (@InsideChinaAuto) March 29, 2024
I en video kraschar en förare in i en betongvägg efter att ha tagit en kurva i hög fart, och fått sladd. På en bild har en Xiaomi kört in bakifrån i en BMW. En annan bild visar en Xiaomi med kollapsad luftfjädring. Enligt Carnewschina kan krascherna bero på fel i antisladdsystemet. En video där bilen kraschar uppges visa att antisladd är inte är tillräckligt avancerat.
Xiaomi får också viss kritik för att ordrarna på bilarna inte går att ångra när de väl är lagda. Det kostar drygt 7000 kronor att beställa bilen, och efter en vecka går ordern inte att ta tillbaka. Det har dock visat sig mycket svårt att avbeställa sin Xiaomi SU7.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter