Förbannelsen över James Deans dödsbil 

Superstjärnan James Dean gick en tragisk död till mötes när han kraschade sin Porsche 550 Spyder i över 100 km/h år 1955. Hade man där och då vetat om hur många liv den lilla sportbilen skulle komma att skörda hade den skrotats på plats och ställe. I dag är den förbannade bilen spårlöst försvunnen. 

År 1954 började skådespelaren James Dean att intressera sig för motorsport och racing. Han köpte ett antal fordon efter att inspelningen av “East of Eden” (1955) var över, bland annat en Porsche 356 och en Triumph Tiger T110. En tid innan inspelningen av klassiska “Rebel Without a Cause” inleddes samma år, deltog han för första gången i tävlingen Palm Springs Road Races, Kalifornien. Dean lyckades vinna amatörklassen och kom tvåa i proffsklassen, ett otroligt resultat för den nyblivne filmstjärnan. Efter succén blev det fler tävlingar i den mån det var möjligt för den mycket uppbokade Hollywoodskådisen.

Under tiden som James Dean spelade in filmen “Giant” (1956) drogs han in i bilsfären på nytt och bestämde sig för att byta in sin Porsche Speedster mot en ny kraftfullare 1955 Porsche 550 Spyder. Han bokade in sig på att tävla i Salinas Road Race 1956 med startdatum den 1 oktober för att pröva sina racingvingar på nytt. 

Den sista september, dagen innan racet, på instruktion av den tyska mekanikern Rolf Wütherich syns duon på U.S. Route 466 komma körandes i en hisnande fart i riktning mot Salinas för att bryta in den nya bilen. I närheten av Cholame, Kalifornien cirka 17:45 kommer den unge studenten Donald Turnupseed farandes i en Ford Tudor 1950. Studenten ska göra en vänstersväng in på motorvägen framför den mötande Porschen som förgäves försöker bromsa. James Dean och mekanikern slår i passagerarsidan i studentens Ford och studsar ut över trottoaren och motorvägen. Mekanikern slungas ut ur bilen och kommer undan med livet i behåll, även studenten klarar sig. James Dean ådrar sig däremot dödliga skador och dör enligt vittnen ganska direkt, den officiella dödförklaringen gjordes 18:20 efter ankomst till sjukhus med ambulans.

Där tog berättelsen om James Dean slut men det är här som den nattsvarta berättelsen om den så kallade “Little Bastard” 550 inleds. I själva verket hade “Little Bastard” utstrålat ångest redan från början, i alla fall om vi ska tro den brittiska skådespelaren Alec Guinness. En vecka före olyckan hade nämligen “Little Bastard” gjort britten illa till mods när han såg den. I sin dagbok skrev han senare att den såg “olycklig ut, hungrig”. 
– Snälla kör den inte, om du sätter dig vid ratten kommer du att hittas död i den vid den här tiden nästa vecka.

Ska kollegan ha sagt till en skrattande James Dean. Som kort innan olyckan ska ha stoppats av polis och fått utfärdade fortkörningsböter. Kanske var det universums sista varning till skådespelaren. Trots att bilen ansågs vara bortom räddning efter den förödande olyckan skulle bilen komma att fortsätta orsaka blodbad var den än hamnade. Efter olyckan togs bilen till en bärgningsgård i södra Kalifornien. Väl där köpte racerföraren William Eschrich bilen för delar. Motorn sattes in i en Lotus IX och några fjädringsdelar såldes till Troy Lee McHenry, för användning i en av hans andra Porschar. 

Blott 11 månader senare kraschade de båda männen osannolikt nog i samma lopp och “Little Bastard” skördade ännu ett liv. Eschrich överlevde medan Troy Lee McHenrys Porsche träffade det enda trädet på racerbanan i det allra första varvet av 1956 års Pomona-sportbilstävlingar och miste livet som konsekvens. 

De återstående delarna av bilen, som i princip var fyra hjul, en manglad kaross och en vriden ram såldes till George Barris. Barris i sin tur sålde två däck från bilen och lånade ut karossen till Los Angeles-avdelningen av National Safety Council, som ett visningsex. I mars 1959 ska bilen mystiskt ha fattat eld inne på ett lager i Fresno, Kalifornien. Tyvärr brann den inte upp helt och hållet utan klarade sig anmärkningsvärt bra med endast lite sönderfallen färg och ett par smälta däck.  

De andra däcken som George Barris sålde, ska enligt uppgifter sprängts samtidigt och orsakat ännu en olycka och prydnadskarossen ska ha tippat från sitt podium vid flera tillfällen. Ena gången ska en åskådare brutit höften och den andra gången dödades lastbilschauffören George Barkus, som ironiskt nog anlitats för att transportera bilen till en trafiksäkerhetsmässa. Under förvaring, medan den transporterades från Miami till Los Angeles, försvann bilen mystiskt för att aldrig ses igen. En del tror att berättelsen fabricerats av George Barris, som ska ha varit något av en showman och på så sätt hålla mystiken om bilen vid liv.

Trots en hittelön på miljoner dollar utropades år 2005, för den som har information om bilens tillhåll, är “Little Bastard” fortfarande på fri fot. Med Geroge Barris ute ur bilden och avsaknaden av nya spår de senaste 60 åren är det troligt att vi aldrig kommer att få se skräckbilen igen.
LÄS MER: