Ett 100-tal svenskar har köpt nya elbilen Fisker Ocean. Nu riskerar de att bli helt utan garanti och uppdateringar till sina elbilar om Fisker går i konkurs. I värsta fall kan bilarna bli värdelösa om det inte går att få fram reservdelar eller om IT-systemen inte kan uppdateras.
Allt verkade så lovande för nya elbilsmärket Fisker. Bolaget värderades till över 80 miljarder kronor när elbilshajpen var som störst. Nu har aktien kollapsat totalt, bolaget hotas av snar konkurs och är nu värderat till omkring 700 miljoner kronor.
I Sverige har ett 100-tal bilägare köpt den nya elbilen Fisker Ocean för över 700 000 kronor. Bilen har fått stenhård kritik i tester för att den har mängder av buggar och att utlovade funktioner saknas. Bland annat fungerar inte den adaptiva farthållaren och ägare har stora problem med att låsa upp sina bilar. Vissa har till och med blivit inlåsta i bilarna. Men många svenska ägare uppger i sociala medier att de är mycket nöjda med bilen.
Analytiker bedömer det som mycket sannolikt att Fisker går i konkurs inom kort. Aktien slängdes i går ut från Nasdaq-börsen efter att kursen kollapsat till 9 cent. Fisker har offentligt gått ut och sagt att de inte kan betala sina skulder till finansiärer med konvertibla skuldebrev. Men vad händer med de svensksålda bilarna om konkursen blir ett faktum?
– Det blir alltid problematiskt när konkurser uppstår, de drabbar ofta slutanvändarna av produkterna men även företag vars verksamheter helt eller delvis omfattar företagens produkter. De senaste årtiondena är de biltillverkarkonkurser som många nog minns Rover och Saab, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert hos Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännen.
De svenska Fiskerägarna riskerar snart att helt stå utan garanti och service till sina bilar. Risken är också mycket stor att det ofärdiga och buggiga IT-systemet i elbilen slutar att uppdateras. I värsta fall kan bilarna bli helt värdelösa om det inte går att få fram reservdelar.
– Om ingen köper och driver vidare hela eller delar av konkursboet finns ingen vidare produktutveckling. Garantin förfaller om det är biltillverkaren som står för den enligt avtalet, som det var i fallet med Saab exempelvis, säger Carl-Erik Stjernvall.
I Sverige är det Fisker själva som äger importbolaget Fisker Sweden. Grundaren Henrik Fiskers fru Geeta Gupta-Fisker är ordförande i bolaget som hotats av likvidation på grund av att det saknas en delgivningsbar person bosatt i Sverige i styrelsen.
– Skulle många konsumenter drabbas och dessutom andrahandsvärdena försämras avsevärt på grund av exempelvis brist på reservdelar eller att bilarna blir dyra att försäkra när de inte längre går att laga kan intresset för dem snabbt avta, säger Carl-Erik Stjernvall.
Trots att det är en betydligt högre risk att köpa ett nystartat bilmärke lockas en del bilköpare av spännande och nyskapande bilmärken. Hade inte våghalsiga ”early adopters” som är beredda att ta större risker än normalkonsumenten funnits hade Tesla inte funnits och därmed hade den breda elbilsvågen aldrig kunnat komma.
– Det är inte säkert att intresset för nya bilmärken generellt avtar för att en enstaka aktör går i konkurs, men givetvis är det inte positivt och ju fler konsumenter som drabbas desto större misstro skulle man förstås ha mot nya aktörer när man förstår konsekvenserna av en konkurs.
Carup har sökt Fisker Inc. för en kommentar.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter