Nu kräver BMW och Volkswagen att få höja sina CO2-utsläpp i EU för att undgå klimatböter. Elbilarnas fallande försäljning har gjort att de kommer att missa sina klimatmål och få 10-tals miljarder i böter.
– Det är inte vettigt att branschen måste betala straffavgifter när ramvillkoren för elbilsupptrappningen inte är på plats, säger VW-gruppens vd Oliver Blume.
Utsläppsmålen för nya bilar skärps undan för undan i EU. Tillverkare som inte klarar gränsvärdet riskerar miljardböter. Nästa år sänks genomsnittskravet på CO2-utsläppen till 93,6 gram/km enligt WLTP. Det tidigare kravet låg på 95 gram enligt den generösa NEDC-normen.
I verkligheten innebär det en 25-procentig minskning av CO2-utsläppen. Minskad försäljning av elbilar gör nu att många biltillverkare kommer missa målen och få flera miljarder i böter. BMW och Volkswagen går nu ut och kräver höjda gränser för koldioxidutsläppen för att de ska slippa få böter.
BMW:s vd Oliver Zipse vill ha en omfattande översyn av lagstiftningen kring nya bilars CO2-utsläpp. Det han i praktiken kräver är en höjning av utsläppen.
– I slutet av 2025 kommer världen att notera att det inte är så lätt. Då kommer trycket att vara betydande för den europeiska bilindustrin, säger Oliver Zipse under BMW:s resultatkonferens enligt Autonews.
Volkswagen sitter också i en rävsax när försäljningen av deras elektriska ID-bilar faller samtidigt som CO2-utsläppen måste ner med 25 procent till 2025. Resultatet kommer att bli böter i mångmiljardklassen. Oliver Blume som är vd för hela Volkswagen-gruppen kräver att de sänkta CO2-utsläppen stoppas.
– Det är inte vettigt att branschen måste betala straffavgifter när ramvillkoren för elbilsupptrappningen inte är på plats, sade Oliver Blume under företagets årliga resultatpresentation, enligt Autonews.
Böterna ligger på 95 euro för varje gram CO2 tillverkarna hamnar över EU:s gränsvärde, multiplicerat med antal bilar de sålt i EU. För Volkswagen som riskerar att missa målet med 15 procent skulle det innebära 15 000 kronor per såld bil. Räknat på att de säljer 3 miljoner bilar i EU landar böterna på 45 miljarder kronor. BMW säljer runt 900 000 bilar i EU och riskerar över 10 miljarder kronor i klimatböter.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter