Första på 80 år: Så fungerar Bugattis nya V16-motor

Bugatti lämnar den berömda W16-motorn, som drivit företagets hyperbilar i årtionden, bakom sig. För första gången på 80 år kommer en V16-motor att sitta i en bil. Motorn på 8,3 liter kan gå upp till 9000 varv per minut.

Bilvärlden är på helspänn inför den officiella avtäckningen av den nya Bugatti-modellen. Företagets vd, Mate Rimac, är kanske mest taggad av alla på att presentera den nya hyperbilen som sägs vara ett tecken på att inte ens Bugatti kan ignorera elens frammarsch inom bilindustrin.

Bugatti stretade länge motströms. Men nu händer det. Med historien tätt intill sig går man nu in i en ny era. Den lyxiga hyperbilstillverkaren lämnar den kolossala W16 bakom sig och ersätter den nu istället med en helt nya kreation, nämligen en hybrid 8,3 liters V16-motor. Något vi inte sett i produktionsbilar på över 80 år. 

Den nya mittmonterade hybridmotorn blir ett tydligt avvikande kapitel i Bugattis 115 år långa historia. Överraskningen har ännu inte givits något namn, men i Mate Rimacs retsamma video på Instagram ser vi en kaross täckt av ett skynke som avslöjar breda bakskärmar med utrymme för stora hjul. Videon har lett till spekulationer om var bilen håller hus. Troligtvis befinner den sig på högkvarteret i Alsace, om videon inte är inspelad i Miami, där företaget tidigare anordnat exklusiva förhandsvisningar för en handplockad grupp individer.

Den förra W-motorn i Bugatti Chiron, är i princip två ihopslagna V-8 motorer sammansatta av fyra cylinderbankar och 16 cylindrar, med kvadrupel turboladdning och en total effekt på 1600 hästkrafter. Eftersom turboladdningen fördelades sekventiellt till skillnad från W16-motorn i föregångaren Veyron, fick man en högre effekt och ett högre och bredare vridmomentregister i Chiron.

I Cadillacs motor för 80 år sedan, hade cylinderbankarna en 45-gradig vinkel, vilket betyder att en cylinder avfyrades var 45:e graders vevaxelrotation. I den nya Bugattin däremot är cylinderbankarna ihopkopplade i en 90-graders vinkel. Vilket enligt experten Jason Fenske, ger oss två stycken V8-motorer som satts ihop på längden och som avfyras i en följsam rytmisk ordning efter ett perfekt utformat matematiskt schema.

Genom en jämn fördelning sprids belastningen på cylindrarna ut på ett mycket genomtänkt sätt, vilket skapar en högpresterande motor som utnyttjar samtliga komponenter till fullo. Motorn sägs producera 1000 hästkrafter och varvas upp till hela 9000 r/minut. Den mittmonterade 8,3-litersmotorn är framtagen av Cosworth och det ryktas om att den dessutom kommer att få sällskap av tre stycken 250 kW elmotorer. Allt som allt sägs det att detta bör generera så mycket som omkring 1800 hästkrafter, men detta har ännu inte bekräftats.

V16 från Bugatti blir den första av sitt slag, men andra har tänkt tanken tidigare. På 1930-talet flirtade som sagt Cadillac med idén och år 2003 kom BMW med en V16-variant men som aldrig nådde fram till produktion. Bugatti bör starta produktionen av V16 senast 2026 och för tillfället är det endast de sista exemplaren av Mistral och Bolide som kommer att produceras med den utfasade W16-motorn. 

Den officiella avtäckningen av nya Bugatti, för de som är inbjudna, kommer att äga rum i juni. Några prisuppgifter har ännu inte synts till men vi kan anta att det på vanligt Bugatti-manér blir en dyr historia.
LÄS MER: