Ägaren har byggt ett hemligt extrarum bakom sitt garage för att gömma en ytterst ovanlig BMW. Dn trimmade juvelen BMW E34 Hartge H5S är ovanligare än Alpina och M5.
– Förmodligen en av topp fem mest sällsynta BMW-modellerna i hela Storbritannien, sade BMW-experten Walter Chrobok.
Enligt ägaren i Youtube-kanalen The Late Brake Shows reportage om 80-tals pärlan så är Hartge-modellerna så pass ovanliga att många tror att det är en replika, därför visar ägaren upp ett registreringsbevis nästan direkt. Hartge H5S är mer sällsynt än M- och Alpina-modeller.
– Jag får gåshud bara av att titta på den. Det är detaljer som jag aldrig sett tidigare under trettio år av intresse. Jag känner folk i Tyskland med extremt sällsynta modeller men den här är unik, konstaterade BMW-experten Walter Chrobok när han gästade Youtube-kanalen.
Bilen har varit i samlarens ägor i 18 år och den har till och med tilldelats ett eget hemligt extrarum, byggt på delar av bakgården i anslutning till garaget. Den sällsynta Hartge-modellen är i galant skick och har i stora drag endast behövt enklare service genom åren. Nuvarande ägaren köpte den tillsammans med sin far i hopp om att återupprätta kontakten med varandra, något de tyvärr aldrig hann göra eftersom pappan kort därpå avled.
Den Hartge-modifierade BMW:n är ett konstverk i sig. När programledare Jonny Smith lyfte på huven tillsammans med ägaren och BMW-fanatikern Walter Chrobok häpnade de över det glänsande fjäderbensstaget.
– Det är bland det värsta jag sett. Ett riktigt konstverk, sa Jonny Smith.
Bortsett från de synliga Hartge-uppgraderingarna så är de väldigt hemlighetsfulla med vilka sorters förändringarna som gjorts, säger ägaren. Med det sagt har den trimmade ögonstenen med 245 hästkrafter en toppfart på 245 km/h och går från 0-100 km/h på 7 sekunder.
Programledaren Jonny Smith erkänner att han inte ens kände till serien och BMW-experten medger att detta är den första han sett i verkligheten på över 20 år. De andra fyra nästan mytomspunna modellerna finns, enligt den brittiska BMW-specialiserade verkstaden Birds Auto, utspridda i landet och man är inte helt medveten om i vilket skick de är i.
– Orginaldekalerna är jättedyra och den här tycks ha allihopa, till och med rattloggan. Jag blir så otroligt ledsen över att jag aldrig kommer att äga en, sa experten Walter Chrobok.
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.