Kände motorjournalisten Harry Metcalfe erkänner nu att han gått tillbaka till dieselbil efter att ha ägt elbilar och laddhybrider. I en ny video söker han orsaken till att färre köper elbilar just nu. Och förklarar den rationella orsaken att han valde diesel istället för el.
– Vad i hela friden är det som händer på marknaden? säger Metcalfe.
Harry Metcalfe, 65, är en av Storbritanniens mest kända motorjournalister och grundade biltidningen Evo som blev en global succé. Han har också varit rådgivare till Jaguar Land Rover och driver idag den stora youtube-kanalen Harry’s Garage.
Nu berättar han om varför han gått tillbaka från el till dieselbil – en video som skapat stor uppmärksamhet och som fått en halv miljon tittare på kort tid.
– För några månader sedan när jag verkligen beslöt mig för att köra ren elbil igen eller laddhybrid hade vi haft en Range Rover laddhybrid i drygt två år och jag var ute efter att gå tillbaka till el, säger Metcalfe.
Han började titta på elbilar och laddhybrider, men fann snabbt att månadskostnaden var otroligt hög.
– Jag är en privat köpare jag är inte ett företag. Värdeminskning är avgörande och bara kostnaden för att köra en Range Rover laddhybrid var 1382 pund i månaden (18 380 kronor) med en kontantinsats på 20 000 pund (260 000 kronor).
Istället började han titta på en Range Rover Sport diesel.
– Med samma kontantinsats kostade den 600 pund i månaden (7980 kronor).
Enligt Metcalfe började det gå snett när bilbranschen började förbereda sig på Euro 7 och såg Teslas enorma tillväxt. Då skrotade många tillverkare utvecklingen av förbränningsmotorer.
– Dessa tillverkare har gått snabbt fram och tog blicken från vad en kund faktiskt vill ha av sin bil och bara tittade på reglerna och började precis fokusera på regleringen. Vad vi ser 2024 är kunden inte riktigt är på samma resa och det blir en obalans och det hela går lite vingligt.
Harry Metcalfe understryker att han egentligen är för elbilar och gör sitt för miljön genom att ha solceller. Men ska elbilsrevolutionen fortsätta tror han att flera förändringar måste till. Ingen vanlig bilist behöver till exempel elbilar med 500 eller 1000 hästkrafter, de gör istället försäkringen omotiverat dyr, enligt motorjournalisten som äger flera sportbilar.
– Vill jag ha något snabbt jag har leksakerna, jag vill bara ha en vettig och effektiv familjebil men nej de måste jaga hästkrafter av någon anledning. Det har gjort försäkringen väldigt dyr, säger han.
Många oroar sig också för att batteriet ska försämras i en elbil. Än så länge är informationen om batteriets hälsa knapphändig hos de flesta bilhandlare, något som måste förändras om vi ska tro Harry Metcalfe.
– Jag tror för framtiden det är en kritisk siffra. Att veta siffran för batteriförsämring är framöver det enda sättet att värdera en elbil på marknaden vid 3 års ålder. Hur hälsosamt är batteriet på den, den siffran borde vara lika viktig på displayen på instrumentbrädan som antalet mil den har tillryggalagt eftersom det är avgörande att det är det som värdesätter en elbil om jag såg en bil 3 år gammal. Om batterihälsan är på 98 procent är bilen värd mer än om den är på 74 procent.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter