Nu har de första exemplaren av Volvo Cars lyx-MPV Volvo EM90 rullat av bandet i Kina. Modellen är Volvos största och lyxigaste någonsin. Bilen beskrivs som ett rullande vardagsrum och kostar från 1,25 miljoner kronor.
Volvo EM90 premiärvisades i Kina den 12 november och nu har tillverkningen dragit igång i Geelys fabrik i Hangzhou Bay där bilen tillverkas tillsammans med Zeekr 009, Zeekr 001, Zeekr 001 FR, Jiyue 01 och Polestar 4. EM90 byggs på Geelys SEA-plattform och hittills säljer Volvo bilen enbart i Kina. Bilen är mer eller mindre en exakt kopia på Zeekr 009. Volvo har dock ändrat på bilens front, satt dit Tors Hammar-lampor och Volvoemblem.
EM90 är en Volvos största personbil hittills och även den lyxigaste. Mittenraden får flygplansfåtöljer med utfällbara bord och framför passagerarna finns en stor bildskärm. Stolarna går att fälla bakåt om man vill ta en tupplur. Det finns också utfällbara fotstöd, Volvo beskriver bilen som ett vardagsrum på hjul.
Förarmiljön består av en stor skärm och växelväljaren är gjord av en stor bit Orrefors-kristall. Till skillnad från EX30-modellen har Volvo behållit ett instrumentkluster i förarens siktlinje. Volvo EM90 får en räckvidd på upp till 738 kilometer enligt CLTC-testcykeln. Bilen kommer med ett 116 kWh batteri och laddningstiden från 10 till 80 procent förväntas vara under 30 minuter. EM90 är bakhjulsdriven med en elmotor på 272 hästkrafter och kan accelerera från 0 till 100 km/h på 8,3 sekunder.
Volvo EM90 är, bortsett från förlängda limousiner, den längsta bil Volvo har producerat. Den mäter 520,6 cm och är 198,7 cm bred utan backspeglar. Höjden på 185,9 cm gör att den är 10 cm resligare än SUV:en EX90. Trots större kaross och ett större batteri är den lättare än EX90: 2763 kg mot 2818 kg.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter