Produktionshelvete för Teslas nya batteri: ”Sliskig röra”

Tesla har drabbats av ett nytt ”produktionshelvete”. Tillverkningen av nya 4680-batterier till Cybertruck går inte som planerat. När hastigheten i fabriken skalas upp smälter katoden i batteriet till en ”sliskig röra”, uppger Reuters

Tesla har lanserat ett nytt batteri i Tesla Cybertruck med så kallade 4680-celler. Cellerna är större än de som sitter i dagens Teslabilar och ger ett batteri med högre packningsgrad och energitäthet. De ska även vara billigare att tillverka med en ny torrbeläggningsteknik. Men nu uppger Reuters att Tesla drabbats av problem i tillverkningen, något som hämmar tillverkningen av Cybertruck. 

Elon Musk har tidigare sagt att det är lätt att bygga prototyper, men 1000 gånger svårare att gå in i massproduktion. Och det är precis vad som verkar ha hänt när Tesla ska skala upp produktionen av batterier till Cybertruck. Enligt nyhetsbyrån Reuters källor lyckas Tesla just nu bara tillverka batterier till 24 000 Cybertrucks per år, endast en tiondel av den planerade volymen. 

Det har tagit lång tid att komma igång med produktionen av Teslas nya 4680-batteri, men det kan ge företaget ett enormt försprång. Bild: Tesla

Nio personer som intervjuats uppger att det är torrbeläggningen av katoden i batteriet som är ett problem när tekniken går från laboratoriet till massproduktion. Varje batteri har ungefär 1360 celler av den nya typen och Tesla skulle behöva tillverka en miljon celler per dag. Men just nu tillverkas knappt 100 000 celler om dagen. 

Problemet ska handla om att tillverkningen av katoden skapar för mycket värme när litium, mangan och nickel ska fästas på en folie med hjälp av bindemedlet polytetrafluoreten.
– Om du smälter limmet kommer allt ganska snart att bli en enda stor bit av sliskig röra”, sa en annan av källorna.

När Tesla kommit tillrätta med ”produktionshelvetet” kan de dock ha fått ett stort försprång mot andra elbilstillverkare. Teslas plan är att använda de nya 4680-cellerna även i sin kommande billiga bil för 250 000 kronor och andra modeller. Det nya tekniken sägs halvera kostnaden för batteripaketet i en elbil. 
LÄS MER: