BYD bygger fabrik i Ungern – vill bli störst i Europa

De har på kort tid gått om Volkswagen i Kina och tillverkar lika många elbilar som Tesla. Nu bygger BYD sin första fabrik på europeisk mark – och kan komma undan hotande EU-tullar. BYD siktar på att få 10 procents marknadsandel och bli störst på elbilar i Europa.

BYD har på några få år blivit Kinas största tillverkare av både elbilar och laddhybrider. Märket har gått om tidigare etta Volkswagen i Kina och är på väg att bli större än Tesla på elbilar. Lanseringen i Europa har hittills varit ganska försiktig, men nu lägger BYD in en högre växel och börjar bygga sin första bilfabrik i Europa. 

BYD:s första europeiska fabrik byggs i Szeged i södra Ungern. Företaget släpper relativt få uppgifter om anläggningen, fordonsanalytiker spekulerar i att kapaciteten blir 200 000 bilar per år. EU har inlett en utredning om statsbidrag som kinesiska biltillverkare påstås ha fått. Genom den nya fabriken inom EU:s gränser kan BYD slippa undan hotande tullar. 

BYD Atto 3 är märkets mest sålda modell i Sverige just nu.

Ungerns premiärminister Viktor Organ träffade representanter för BYD i oktober och landet ser ut att kunna bli en samlingsplats för kinesiska bilindustri i Europa. Nio har redan en fabrik för batteribytesstationer i landet, BYD har en bussfabrik och CATL bygger en stor batterifabrik. 

BYD:s europeiska vd Michael Shu har tidigare i år sagt att företaget siktar på att bli störst i Europa på elbilar och nå en marknadsandel på 10 procent till 2030.  
LÄS MER: