Kristoffer plogade fast rattfyllo – prisas som Årets Trafikhjälte

Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil.
Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen.
Nu prisas han som Årets Trafikhjälte
.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.

”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.

–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.

De två andra finalisterna var i år:
De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom.
Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.

Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.

När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.

När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.

Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt

Kravet: Ändra klassisk trafikregel på vintern

Klassisk trafikregel får kritik av experter. Den gamla sanningen kan vara farlig i vintertid.
– Tresekundersregeln håller inte på vintern, säger Magnus Holmberg på Umeå Trafiksäkerhetscenter i Hörnefors.

I Sverige är treskundersregeln en klassiker. Man ska hålla avstånd till framförvarande så att det finns tre sekunder att reagera på om något skulle hända. Men nu får den regeln kritik från en erfaren trafiksäkerhetsexpert.
– Man ska tänka på att skyltarna som står längs vägen är anpassade för sommarväglag, nu när det är kallt och halt måste man tänka om. Då går det inte att följa tresekundersregeln, det blir för kort avstånd.

För att demonstrera att tresekundersregeln inte fungerar på vintern får Sveriges Radio Västerbottens reporter pröva halkbanan. Om han kör efter samma principer som under sommaren blir det en kollision.  Men därefter sänker de hastigheten till 30 kilometer i timmen och då kan de väja undan för älghindret som sticker ut på halkbanan. 
– Ja, du ser nu överlever vi, säger Magnus Holmberg. 

Många undrar då hur många sekunder man håller till bilen framför. 
– Ja ungefär sexsekundersregeln, man ska ut ungefär något sådant. 

Det klassiska knepet för att mäta ut tre sekunder har varit att hålla tre vägstolpars avstånd mellan sig och bilen där framme. Men är väglaget halt, ska man då räkna till hela sex stolpar.
– Man behöver anpassa sig efter väglaget. Både hastigheten och avståndet.

Trafikförordningen 1998:1276 andra kapitlet och andra paragrafen står det att man ska framföra sitt fordon utan risk att köra in i framförvarande. Annars kan det ge böter på 2000 kronor om polisen ser dig
Däremot står det inte vilket avstånd man ska ha. Det är upp till den enskilde bilisten att ta det beslutet. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Ny unik 5-cylindrig motor: 60 kg och 240 hk

Helt unik motor fascinerar. Ny femcylindrig motor har cylindrarna i två raka rader i ett och samma motorblock. Väger mindre än 60 kg och ger 240 kg. 

Femcylindriga motorer har en speciell plats i mångas hjärtan. Kanske för att de skiljer sig från mängden och kanske för att de ändå var vanliga hos Audi och Volvo under en nu passerad epok. Nu har en helt ny unik femcylindrig motor släppts av de italienska ingenjörerna på MV Augusta. 

Till skillnad från Audi och Volvo som tillverkade raka femmor sitter cylindrarna i den nya femman i e heltn unik form. De fem cylindrarna är uppdelade i två rader under ett och samma motorblock. Den nya motorn hade nyligen världspremiär på MC-mässan EIMCA i Milano. Och motorn ska snart gå i produktion.  

Nu har MV Augusta släppt officiella uppgifter om sitt nya motortekniska mästerverk. Den kommer att tillverkas i flera versioner med slagvolym från 850 till 1 150 kubikcentimeter. Den väger mindre än 60 kg och får en effekt på 240 hästkrafter i den största versionen. Effekten uppnås vid ett varvtal på över 16 000 rpm. 

Konstruktionen fascinerar många, och den påminner varken om raka femmor eller den VR5-motor som under en period fanns hos Volkswagen. Cylindrarna sitter i två rader i motorblocket och den har ett enda topplock. För att göra det möjligt finns två vevaxlar som är sammankopplade med ett kugghjul.

Den unika tändföljden gör att motorn inte har något behov av variabelt styrda insugsventiler. De italienska ingenjörerna lovar också att den udda skapelsen har en perfekt vibrationsfri balans. Resultatet är en ultrakompakt motor. Mindre än en rak fyra och kortare än en V4-motor. Den kommer att lanseras i MV Augustas kommande prestandamodeller. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Nytt rekord: Fyra gånger dyrare än Koenigsegg

Flögs in med helikopter inför häpna åskådare. Världens dyraste nya bil såld på auktion. Blev fyra gånger så dyr som en Koenigsegg. 

Samtidigt som Formel 1-tävlingarna i Las Vegas pågick en bilauktion som går till historien. Det unika auktionsobjeket flögs in svävande under en helikopter. Och tricket för att hajpa upp bilen verkar ha fungerat. Aldrig tidigare har en ny bil sålts dyrare än Gordon Murray S1 LM “The Special One”.

Förmögna bilsamlare från hela världen slogs om att få köpa bilen. Budgivningen stannade första på 20,63 miljoner dollar, nästan 200 miljoner kronor. Det handlar om en hyperbil som bara finns i fem exemplar. En hemlig samlare köpte alla fem på ett bräde, men valde att sälja en av bilarna på auktion. 

Hyperbilen S1 LM “The Special One” har skapats som en hyllning till legendariska McLaren F1 från 90-talet. Båda bilarna har skapats av Gordon Murray. Den moderna tolkningen av McLaren F1 har en V12-motor utan turbo på 720 hästkrafter vid 12 100 rpm. Det är en av de lättaste, högvarvigaste, mest responsiva och mest kraftfulla sugmotorerna från V12-motorerna någonsin i en produktionsbil.

Kilopriset blev högt. Bilen väger endast 957 kg. Den har en specialbyggd sexväxlad manuell växellåda. Och precis som i McLaren F1 har föraren en central körposition i mitten med perfekt sikt. Bilen är ännu inte tillverkad och köparen kommer nu att själv få speca sin bil i samarbete med Gordon Murray. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Biljättens besked: Släpper snart solid state-batteri

Beskedet som kan förändra elbilar för alltid. Biljätten börjar tillverka solid state batterier redan 2027. 

Solid state-batterier är elbilarnas heliga graal. Det är batteriet som slutgiltigt ska förpassa förbränningsbilarna till historiens sophög. Till skillnad från dagens batterier som har en flytande elektrolytvätska är elektrolyten helt fast. Det ger lättare och mer energitäta batterier. Men det har verkat som att de aldrig kommer. 

Men nu kommer kinesiska biljätten SAIC Motors, som bland annat tillverkar MG, med beskedet att de ska börja massproducera och sälja bilar med riktiga solid state-batterier redan 2027, uppger IT-Home. De har tidigare uppgivit att batteriet ska få en energitäthet på 400 Wh/kg, nästan dubbelt så mycket som dagens litiumjonbatterier. Batteriet ska dessutom behålla mer än 90 procent av sin kapacitet i kyla. Batteriet kallas “Kuang-Chi Battery”.

MG har redan börjat tillverka elbilen MG4 med semi-solid state-batteri. Men om ett drygt år ska det komma ett äkta solid state-batteri.

SAIC har redan börjat tillverka en version av elbilen MG4 med semi-solid state-batterier. Den är dock ingen större gamechanger. Det batteriet har ungefär samma kapacitet som motsvarande elbil med vanliga litiumjonbatterier. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup