Kristoffer plogade fast rattfyllo – prisas som Årets Trafikhjälte

Kristoffer Lundkvist från Piteå plogade in en rattfyllerist med sin plogbil.
Sedan höll han kvar rattfyllot på platsen och ringde polisen.
Nu prisas han som Årets Trafikhjälte
.

Årets Trafikhjälte är någon som utmärkt sig för att ha visat civilkurage, stor bragd och handlingskraft i risk-, och olyckssituationer i trafiken. Denne är en förebild vars exempel motiverar andra att ingripa när någon behöver en medmänniska eller för att förhindra en trafikolycka. I år går utmärkelsen till Kristoffer Lundkvist från Rosvik, Piteå.

”Har visat civilkurage och handlingskraft genom att med snö och snöplog hindrat en rattfyllerist att flytta sin bil”, lyder motiveringen.

–I år fick vi in ovanligt många röster. Rattfylleri är något som engagerar allmänheten,säger Lena Mörk, projektledare hos MHF som står bakom priset.

De två andra finalisterna var i år:
De brottande fotbollsspelarna från Glimåkra som sprang ikapp en misstänkt rattfyllerist och brottade ner honom och höll fast honom tills polisen kom.
Halmstadbon som försökte stoppa en misstänkt rattfyllerist från att köra iväg genom att ställa sig framför bilen, och själv blev påkörd och skadad.

Kristoffers sambo Elin såg i vintras en bil komma farande mot henne i oroväckande hög fart. Bilen körde ner i diket. Ut ur fordonet steg en man som såg ut att vara märkbart berusad. Han kunde knappt stå på benen men presenterade sig med namn. Hon skällde ut mannen, fick honom att lämna bilen och i stället ta sig hem till fots.

När Elin kom hem ringde hon sin make Kristoffer. Han visste vem den misstänkte mannen var när han hörde namnet. Kristoffer som jobbar med att skotta snö och var ute på plogrunda släppte arbetet och åkte till mannens bostad. Där sade Kristoffer åt honom att låta bilen stå kvar i diket.

När Kristoffer efter arbetspasset åkte hemåt med sitt plogfordon och passerade platsen där Elin nästan blivit påkörd såg han att den misstänkte rattfylleristen var där. Han satt bakom ratten och försökte få loss bilen ur diket för att köra från platsen.

Då fattade Kristoffer ett snabbt beslut och satte i plogbladet och körde mot bilen i diket. På så sätt lyckades han trycka in bilen mot snövallen så den satt fast. Kristoffer ringde polisen och försökte att hålla mannen kvar på platsen. Den misstänkte rattfylleristen lyckades smita men kunde ändå gripas av polisen senare på kvällen.

Priset delas ut av MHF och Körkortonline.se och består av ett kontant stipendium på 10 000 kronor, ett diplom samt en vacker hedersutmärkelse i form av en droppe i glas.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt

Varnar för nya allvarliga fel på Tesla: ”Glapp”

En av Danmarks största motororganisationer går nu ut med en tydlig varning till Tesla-ägare. De har hittat allvarliga fel på Tesla Model 3 och Model Y.
– Det är fel vi vanligtvis brukar se på äldre bilar som gått långt.

Danmarks största motororganisation FDM går nu ut med en tydlig varning till Tesla-ägare. Många av de populära modellerna Model 3 och Model Y visar redan efter några år tydliga fel i både styrning och bakvagn. Det kan göra att bilarna underkänns vid besiktning.
– Sådana här fel brukar vi vanligtvis se på äldre bilar som gått långt. Det är alldeles för tidigt att de uppstår på relativt nya bilar, säger Lone Otto, teknikchef på FDM.

Det handlar om att rattstången i vissa fall kan röras i sidled eller uppåt utan att hjulen följer med, något som tyder på glapp i delar av styrningen. Även bakre hjulens infästningar visar liknande problem. Glappet kan vara svårt att upptäcka när bilen lyfts upp i luften vid en vanlig kontroll, vilket kan göra att felen missas om de inte kontrolleras på rätt sätt.

Oftast underkänns Model 3 från 2020 på grund av glapp i styrning eller bakvagn.

I FDM:s egna tester visade det sig att nästan var fjärde Tesla Model 3 från 2020 fick underkänt vid besiktning. Ofta just på grund av glapp i styrning eller bakvagn. Tesla har tidigare inte hållit med om att det skulle vara ett problem. Men efter samtal med FDM har man nu lovat att ta fram en ny metod för att kontrollera dessa delar när bilen står på hjulen på marken.

FDM har också haft kontakt med danska myndigheter som nyligen klargjorde att Tesla-bilar ska bedömas på samma sätt som alla andra märken. En bil med glapp i styrning eller hjulinfästningar får inte godkänt vid besiktning oavsett tillverkare.
– Det är bra att myndigheten nu är tydlig. Många bilägare hamnar annars i kläm mellan Tesla och besiktningsföretagen, som underkänner bilen. Det ska inte vara bilfabriken som bestämmer vad som räknas som ett fel, säger Lone Otto.

Om bilen fortfarande omfattas av Teslas garanti på fyra år eller 8 000 mil, eller den tvååriga reklamationstiden enligt lag, bör felet ses som en brist som ska åtgärdas. FDM uppmanar därför Tesla-ägare att testa bilen hos en oberoende verkstad innan garantin går ut.

Vi har tidigare rapporterat att Tesla är ett av de bilmärken som oftast får anmärkningar vid den svenska besiktningen. Trots att många av bilarna är relativt nya får 31 procent underkänt. Om man även räknar in mindre brister är det hela 38 procent som får någon form av anmärkning – näst sämst av alla märken i Sverige.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Kombi i graven: Volvo lägger ner älskad modell

Älskad Volvo-kombi går i graven. Efter nio år läggs tillverkningen av Volvo V90 ner helt. 
– I Sverige kommer man att kunna beställa nya bilar i alla fall i ett par veckor till, säger Magnus Holst, PR-chef för Volvo Cars till Carup.

Volvo kommer att sluta tillverka en av sina mest populära bilar. Under flera år var Volvo V90 Sveriges mest sålda bil och dominerade som tjänstebil. Men de senaste åren har köparna valt bort modellen för SUV:ar och elbilar. Nu bekräftar Volvo Cars för Carup att tillverkningen ska läggas ner inom kort.

– Volvo Cars kommer att avsluta produktionen av V90 och V90 Cross Country under september 2025, i enlighet med vår cykelplan. I Sverige kommer man att kunna beställa nya bilar i alla fall i ett par veckor till. Efter det kommer fortfarande fabriksnya lagerbilar att finnas tillgängliga hos våra handlare, säger Magnus Holst på Volvo.

Volvo lägger ner tillverkningen av Volvo V90 efter nio år. Foto: Volvo Cars
I Finland säljs en V90 Classic, i Sverige är det Nordic Edition som är avskedsmodellen.

Än så länge går det att konfigurera bilar i Sverige, men i Storbritannien säljs nu bara lagerbilar. I Finland har det börjat säljas en Classic-utgåva. Det är ett säkert tecken på att en Volvo-modell ska läggas ner. Men i Sverige blir det ingen Classic.
– Någon ”Classic” är inte planerad – bilen finns dock sedan ett tag tillbaks som ”Nordic Edition”, säger Magnus Holst.

Volvo V90 visades första gången 2016 och efter nio år skickar Volvo sin kombi i graven. I Sverige finns det omkring 70 000 exemplar av modellen. I år har cirka 1800 V90 nyregistrerats. Nu har Volvo bara en enda kombimodell kvar – Volvo V60. Volvo har gått ut med att de inte längre ska tillverka kombimodeller. Istället kommer de att släppa olika versioner av sina SUV:ar, till exempel Cross Country. 

V60-modellen finns kvar som Volvos enda kombi när V90 kör ut ur programmet.

V60-modellen tycks dock leva kvar ännu en tid. I Sverige går den bara att köpa som laddhybrid, men på andra håll säljs den som mildhybrid, där den drivs med bensin. 
– Den globala produktionen av V60 fortsätter, och kunder i Storbritannien kommer fortfarande att kunna beställa den här modellen, som erbjuds i både mildhybrid-bensin och bensin-elektrisk laddhybridversion. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Fick tillbaka stulen bil – tack vare enkelt knep

Mia och Mark vägrade se sin Jaguar försvinna spårlöst. När polisen dröjde startade de sin egen jakt. Tack vare snabba beslut kunde bilen mirakulöst återfinnas.

Mia Forbes Pirie och hennes make Mark Simpson insåg på morgonen den 3 juni att de hade fått sin Jaguar stulen från sitt hem i Brook Green i västra London. Jaguaren som är en mörkblå E-Pace kostar runt 600 000 kr.

Paret anmälde stölden direkt till polisen och berättade att de lämnat en AirTag i den och kunde spåra. Men efter ett vagt svar från polisen, tog de saken i egna händer. 
– Jag ville agera snabbt, för jag var rädd att vi skulle hitta AirTagen men inte bilen, om den bara kastats ut på gatan. Så jag sa till dem att vi tänkte åka till platsen, säger Mia Forbes till BBC.

Tjuvarna hade genom att ta sig igenom pinkoden till bilen kunnat köra iväg den. Jaguaren kunde spåras endast 9 minuter bort från parets hem till stadsdelen Chiswick.
– Jag trodde inte direkt att bilstölder skulle skada oss, mer att de skulle försöka komma undan, säger hon. 

Paret blev lättade när de hittade bilen parkerad vid sidan av vägen i ett bostadsområde i stadsdelen Chiswick. Efter att ha kontaktat mjukvaruföretaget som sköter bilens pinkod kunde de köra bilen hem till tryggheten igen.  
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Hajpat elbilsmärke kollapsar – försätts i konkurs

För två år sedan var de en av de snabbast växande på Kinas elbilsmarknad. Nu har de kraschat och rasande anställda står utan löner. Nu försätts elbilsmärket i konkurs.

Kollapsen bekräftades den 12 juni. Men den verkliga vändpunkten kom dagen innan när en video började cirkulera på sociala medier. I klippet syns över hundra anställda samlas utanför företagets nya kontor i Shanghai där de konfronterar grundaren Fang Yunzhou och kräver att få ut sina löner. Enligt vittnesuppgifter fick de bara svaret att vänta in konkursförvaltningen, skriver Tmtpost.

Bakom dramatiken finns flera års ekonomisk uppförsbacke. Neta Auto har länge haft problem att betala sina skulder och domstolar har redan under 2024 börjat frysa företagets tillgångar. I mars var det så tomt i kassan att man bara kunde frysa totalt 500 yuan (motsvarande drygt 700 kronor) från två företagskonton. Samtidigt vittnar tidigare anställda om att de inte fått lön sedan november förra året. Då genomfördes också stora uppsägningar. Över 2 900 personer förlorade sina jobb vilket var nästan hälften av personalstyrkan.

Neta Autos vd Fang Yunzhou konfronteras av arga medarbetare den 11 juni. 1000-tals anställda har blivit utan löner.
Netas fabriker står stilla och företaget har stämts av leverantörerna.

Företaget har dessutom dragits inför rätta av sina leverantörer. Ett reklamföretag i Shanghai har krävt att Neta Auto försätts i konkurs på grund av obetalda fakturor på drygt fem miljoner yuan (cirka 6,7 miljoner kronor). Neta försökte tona ner krisen och hävdade så sent som i maj att verksamheten fortfarande var igång. Men det mesta tyder nu på att det var tomma ord.

Neta var länge ett hajpat bilmärke som spåddes en lysande framtid. Men försäljningen har störtdykt. Från 152 000 sålda bilar år 2022 till 127 500 året därpå. Och bara 64 500 under hela 2024. I januari i år registrerades endast 110 sålda Neta elbilar på den kinesiska marknaden.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup