Åretruntdäck klassas som nu som olämpliga och osäkra av säkerhetsforskare hos statliga VTI. Trots det monteras däcken som standard på Volvo Cars nya bilar i Sverige. Först nästa år planerar Volvo att stoppa däcken som är livsfarliga i ishalka.
– Riktigt bra vinterdäck kan vara skillnaden mellan liv och död vid svår halka jämfört med åretruntdäck, säger Mattias Hjort, senior forskare vid VTI.
Sedan 2021 har Volvo Cars monterat åretruntdäck som standard på många av sina bilar. Rekommendationen var till en början att alla som inte körde mycket på snö och is skulle kunna ha däcket i alla väder. Efter hård kritik, från Carup och flera andra medier, ändrade sig Volvo och gick i mars i år ut och sa att däcken ska bytas ut. Men stoppet gäller först från årsmodell 2025.
Fortfarande säljs nästan alla nya Volvomodeller med det åretruntdäck, visar en genomgång som Carup gjort av Volvos hemsida. De storsäljande modellerna C40, XC40, XC60 och XC90 levereras samtliga med åretruntdäcket Recharge som standard. Först från årsmodell 2025 däcken ersättas med vanliga sommardäck som gör att köparna måste köpa till riktiga vinterdäck.
– Flera av våra modeller, främst våra helt eldrivna, levereras med Recharge-däck som du kan använda året runt, uppger Volvo Cars på sin hemsida.
Svenska trafikforskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut klassar nu åretruntdäck som trafikfarliga efter en ny forskningsstudie. På is var bromssträckan 25–50 procent längre för åretruntdäck än för ett nordiskt friktionsdäck, med ett genomsnitt på drygt 30 procent. Även på snö var bromssträckan betydligt längre, enligt den nya studien. Vintergodkända åretruntdäck hade 10–30 procent längre än för det nordiska referensvinterdäcket. Även på sommarväglag är åretruntdäcken sämre än sommardäck.
– Vi blev förvånade över hur dåligt grepp de här däcken har på is. Vi får hoppas att Volvo tänker om efter att vi släppt studien. Det är inte bra ur trafiksäkerhetssynpunkt och de brukar ju gå i fronten för trafiksäkerhet, säger Mattias Hjort vid VTI till Carup.
Enligt Mattias Hjort kan riktigt bra vinterdäck vara skillnaden mellan liv och död om du råkar ut för riktigt svår ishalka, jämfört med om du åretruntdäck på bilen.
– Det sämre isgreppet kan göra att du krockar istället för att klara dig ur situationen vid riktigt svår ishalka. Is är i topp som orsak när det gäller dödsolyckor där man tappar greppet, säger han.
Volvo säger att man ska ha vinterdäck om man kör på snö is, men kan man verkligen välja bort snö och is som svensk bilist under vinterhalvåret?
– Det är väldigt svårt att skydda sig från halka under vintertiden, även i södra Sverige. Då måste man kunna ställa bilen så fort det inte är så många plusgrader. Det är väldigt få som har möjligheten att ställa undan bilen så fort det är halkrisk, säger Mattias Hjort.
Borde de här däcken förbjudas helt i Sverige?
– Det är en bra fråga. Tidigare hade vi inga krav på prestanda för vinterdäck, mer än att de skulle vara speciellt utvecklade för vinterkörning, då var åretruntdäck förbjudna . Reglerna gjordes om och nu får däcken användas även på vintern om de klarar ett snögreppstest med lågt satta krav. Det finns inga iskrav på åretruntdäck. Kanske kan vi framöver skärpa kraven och kräva isegenskaper.
Volvo Cars uppger att däcken har den bäst balanserade prestandan året runt, men att vinterdäck är det bästa alternativet på is och snö.
– Vår ståndpunkt är att alla typer av däck från Volvo Cars är säkra att använda under de förhållanden de är utvecklade för. Vi rekommenderar våra kunder att välja de däck som matchar de väder- och vägförhållanden de kör sina bilar i. Sommar-/vinterdäck är utformade för att ge bästa möjliga prestanda i varma/kalla förhållanden. Våra året-runt-däck är utformade för att ge den bäst balanserade prestandan året runt och täcka ett bredare spektrum av väder- och vägförhållanden än sommar- respektive vinterdäck. Vid isiga eller snöiga förhållanden är vinterdäck det säkraste alternativet. Det är också viktigt att understryka att de året-runt-däck som vi levererar är unika och speciellt framtagna för de bilar de sitter på. Det handlar alltså inte om att vi generellt rekommenderar alla däck av denna typ. Erbjudandet kommer att ändras från och med modellår 2025 då året-runt-däcken blir tillval, uppger Volvos PR-chef Magnus Holst i en skriftlig kommentar.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter