Bedrövligt att Sverige töms på fina begagnade bilar

Sverige håller på att tömmas på fina begagnade bilar. För vissa bilmärken, till exempel Audi, är nu exporten större än nyregistreringar. Utländska köpare kan på grund av kronraset fynda bilar 10-20% billigare i Sverige än hemma. Om inte den bedrövliga utvecklingen förändras står vi inför en akut brist på fina begagnade bilar i Sverige. 

KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Första halvåret i år lämnade omkring 80 000 bilar Sverige, enligt Car.info. Statistiken släpar efter, men det är ungefär en ökning med 40 procent från året före. Siffror och statistik säger inte så mycket men om vi tittar på modellnivå blir utvecklingen dramatisk. 

Fram till sista maj i år, dit statistiken är någorlunda uppdaterad, har det exporterats över 7000 Audi-bilar från Sverige, samtidigt har det bara nyregistrerats 6790 bilar, ovanpå det kommer 2785 bilar som skrotats, och en import som bara var 114 bilar. Allra värst utsatt är A6-modellen. BMW är nästan lika utsatt, över 4700 bilar exporterades, samtidigt som det nyregistrerades 6500 bilar och skrotades 2300 bilar. 

Volkswagen Passat blir en alltmer sällsynt syn på svenska vägar. Över 3000 bilar har exporterats, medan bara 1500 bilar har nyregistrerats.

Allra populärast bland biluppköpare från andra länder är Volkswagen. Över 11 000 bilar försvann utomlands, samtidigt som det nyregistrerades 16 281 bilar. Med en skrotning på 8333 bilar blir nettot rejält negativt. För varje nysåld Passat försvinner två bilar ut ur landet. Även beståndet av Volvobilar i Sverige minskar drastiskt på grund av exporten. Däremot har elbilar bara exporterats i begränsad utsträckning, inte fler än drygt 2300 elbilar lämnade Sverige fram till sista maj. Det återspeglar sig i andrahandsvärdet som gått upp på bilar med bensin och diesel medan elbilar fallit i värde senaste året. 

Tittar vi på exklusiva bilar som Aston Martin, Ferrari, Lamborghini och Jaguar är utvecklingen dramatisk. För varje nyregistrerad Ferrari lämnar två bilar landet. Det har till och med gått så långt att exklusiva handlare och verkstäder börja tappa på eftermarknad då så många bilar försvinner. 

För varje nysåld Ferrari i Sverige försvinner två bilar utomlands.

Orsaken till en enorma exporten är den svaga kronan. Utländska köpare kan fynda bilar 10-20 procent billigare i Sverige. Men behöver man ens bry sig om det? Bilexporten kan låta abstrakt, men åderlåtningen av det svenska bilbeståndet är är bedrövligt och kommer att få flera trista konsekvenser. 

Fortsätter utvecklingen kommer det mycket snart vara svårt att hitta fina begagnade exemplar av nyare modeller av Audi A6, BMW 5-serie, Volkswagen Passat och Volvo XC60. För den som äger en nästan ny bil är det kanske goda nyheter då värdet på bilen håller sig väldigt bra, eller till och med går upp. Men för merparten av befolkningen i Sverige kommer det bli svårare och dyrare att hitta en fin begagnad bil, vi får konkurrera med mer köpstarka spekulanter som handlar på rea i euro. Vagnparken i Sverige blir på kuppen allt äldre, smutsigare och mindre krocksäker, när nettotillskottet av nyare bilar blir allt lägre.

Dessvärre finns det inte mycket att göra för att stoppa den sorgliga utvecklingen, mer än att hoppas att kronan stärks och situationen normaliseras. Nya bidrag till elbilar kanske skulle hjälpa, men bara på marginalen. De glada dagarna då vi svenskar drog till Tyskland och fyndade en exklusiv BMW eller Mercedes tycks för evigt vara förbi. Håll hårt i din fina begagnade bil och sälj den inte för billigt!

Sveriges bilpark åldras i en rasande fart på grund av exporten.