Testet: Så otroligt häftig är förarmiljön i Koenigsegg Jesko

Med en roterande skärm på ratten och en gigantisk G-kraftsmätare i vindrutan är det en av de mest extrema bilarna någonsin. Följ med in i kupén när youtubern Shmee kollar in förarmiljön och för första gången kör Koenigsegg Jesko.
– En helt otrolig upplevelse, säger Shmee

När Goodwood Festival of Speed är inställt för dagen på grund av dåligt väder finns det mycket tid att fylla. Shmee som driver Youtube-kanalen Shmee150 sätter sig då i Koenigsegg Jesko för att kolla in den otroligt häftiga förarmiljön. Dessutom får han för första gången köra hyperbilen. 

Jesko är uppkallad efter Christians von Koenigseggs pappa och det kommer att bli den snabbaste bilen Koenigsegg någonsin kommer att bygga. Alltså ingen dålig modell att få sig själv uppkallad efter sig. Jesko visades upp för första gången på bilmässan i Genève 2019 och Jesko-serien består av två modeller. Jesko Absolut och Jesko Attack. Absolut fokuserar på lågt luftmotstånd och topphastighet, och bilen har en potential för att kunna köra över 500 km/h, med stor marginal.  Attack däremot är den banfokuserade versionen och där ligger fokus på grepp och downforce. Det är Jesko Attack som Shmee nu har testat på Goodwood FOS.

Inne i kupén av Koenigsegg Jesko finns en skärm för föraren och en skärm i mitten av kupén. På infotainmentskärmen i mitten sköts i princip alla bilens funktioner, med endast ett fåtal fysiska knappar. Skärmen framför föraren sitter inte på instrumentbrädan som i traditionella bilar, utan på själva rattstången. Det gör att när ratten svänger följer även skärmen med. Därför måste informationen på skärmen roteras åt andra hållet så att den hela tiden är tydlig för föraren. Idén bakom denna unika lösning är att föraren alltid ska kunna se förardisplayen, även i till exempel en kurva.
– Det känns så naturligt och lätt, säger Shmee om den roterande skärmen.

Där förardisplayen i de flesta bilar brukar sitta finns istället ett stort runt klot med en blå boll inuti. Det är nämligen en analog G-kraftsmätare som alltid är synlig för föraren, det märks verkligen att Jesko Attack är anpassad för att köras på bana.  

För körningen får Shmee sällskap av Markus Lundh, Koenigsegg testförare, för att prata igenom alla detaljer om bilen och förstå vad den handlar om. Efter att tidigare ha åkt ombord på Jesko Attack på fabriken i Sverige får nu Shmee också köra bilen. I videobeskrivningen skriver han att det är en helt annan upplevelse att sitta bakom ratten än att sitta i passagerarsätet. 

Shmee säger att det mesta i interiören är förvånansvärt förståeligt och lättanvänt, trots den extrema designen. Bland annat nämner han touch-knapparna på ratten.
– Jag trodde de skulle vara mycket svårare att använda än vad de egentligen är, säger han. 

Koenigsegg Jesko har en 5.0-liters V8 med 1600 hästkrafter och dubbelturbo. Motorn varvar snabbare än någon annan bil i världen och den drivs av en 9-växlad automatlåda som växlar otroligt snabbt.
– Det här har varit en helt otrolig upplevelse, säger Shmee när han kliver ut ur Koenigsegg Jesko Attack och avslutar videon.