Tre splitternya Tesla Roadster har utlöst en rejäl budstrid. Bilarna hittades i en container efter att stått övergivna sedan 2010. Nu bjuder någon 7,1 miljoner kronor för de gamla elbilarna – utan att veta om de går att ladda.
De som öppnade den dammiga containern i en kinesisk hamn trodde knappt sina ögon. Tre fabriksnya Tesla Roadster från 2010 stod övergivna inne i containern. Bilarna beställdes av en kinesisk köpare 2010, men personen tog personen vägrade ta emot leveransen och bilarna övergavs, nu ska de säljas via en auktion.
Bilarna har stått i fraktcontainern ända sedan 2010, uppger Gruber Motor Company som nu sköter försäljningen. De tre Teslorna är helt orörda och ser ut som när de lämnade fabriken för 13 år sedan. I bilarnas bagageutrymmen finns ouppackade lådor som sannolikt innehåller laddkablar från 2010.
Budgivningen är redan igång och ett antal bud har kommit in, både på enskilda bilar och alla tre bilarna på ett bräde. Det högsta budet är nu 700 000 dollar, motsvarande 7,1 miljoner kronor. En rejäl summa för tre elbilar som kanske inte ens går att ladda.
Bilarna står kvar i Kina, men ska skickas till USA så snart det är klart vem som vunnit budgivningen.. Ingen vet vad som kommer att hända när batterier som stått orörda sedan 2010 laddas för första gången på 13 år. Kanske tar de emot laddning, kanske är hela bilen död.
Även om laddningen skulle fungera lär bromsar och annat behöva en översyn, men en elmotor klarar troligen 13 års dvala bättre än en förbränningsmotor. Gruber Motor Company tar i alla fall emot bud för den som vill köpa de unika bilarna. Gruber är världens främsta Tesla Roadster-verkstad, så de lär fixa problemet.
– Vad vi ännu inte vet är om batteripluggarna drogs ut före leverans, och ännu mer spännande, om de var det, finns det något liv kvar i batteripacken efter 13 års lagring, uppger Gruber Motors.
Tidigare i år firade Tesla Roadster-modellen 15 år sedan den första bilen levererades. Den historiska elbilen var den allra första med med litiumjonbatteri och startade Teslas fantastiska resa och förändrade allt.
Roadstern hade en imponerande räckvidd på 393 km, mer än vissa nya elbilar idag. Motorn var en fyrpolig induktionsmotor. Bilen gjorde 0-100 km/h under fyra sekunder och hade en toppfart på 201 km/h.
Försäljningen gick hyfsat och i april 2010 hade över 900 exemplar reserverats. Till slut när modellen lades ner 2012 hade Tesla tillverkat omkring 2500 bilar. Tesla Roadster bygger på en plattform från Lotus som användes till Lotus Elise och Exige. Roadster hade lite längre hjulbas än Lotus och karosspaneler av dyr kolfiber. Karosserna tillverkades av Lotus, medan Tesla monterade dit batterier och elmotor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter