Tesla avslöjar nu hur deras batterier håller fram till att bilen gått riktigt långt. Upp till 32 000 mil försvinner bara 12 procent av kapaciteten. Tesla har upptäckt att ålder kan vara värre för batteriet än lång körsträcka.
Många som funderar på att köpa en elbil oroar sig över hur batteriet ska hålla. Men elbilsbatterier är en helt annan femma än de som sitter i mobiltelefoner. Tesla släpper nu en rapport som visar hur deras batterier i Model S och Model X åldrats upp till 32 000 mil. Några data på Model Y och Model 3 finns ännu inte, då dessa bilar sällan har hunnit gå så långt.
I Teslas nya Impact Reports finns data som visar att 88 procent av kapaciteten är kvar i batteriet efter 32 000 mil. Batteriet tappar väldigt lite kapacitet och degraderingen tycks vara linjär. Tesla lovar att komma med fler datapunkter för nyare fordon och har kommit fram till att ålder är ett större problem för batteriet än körsträcka.
– Körsträcka är bara en faktor för att behålla batterikapaciteten; batteriåldern är också en viktig faktor. Retentionssiffror vid lägre körsträcka ovan återspeglar sannolikt att effekten av ålder medan högre körsträckevärden, som kommer från högutnyttjande fordon, sannolikt återspeglar mindre påverkan från batteriåldern. Prestanda för nyare kemier (visas inte här) kan variera och vi planerar att utöka avslöjandet när vi har tillräckligt med data, uppger Tesla i sin Impact Report.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter