BMW har ny byggt färdigt 100 exemplar av vätgasdrivna iX Hydrogen. Redan nu har de första journalisterna fått testköra bilen som bara släpper ut rent vatten.
– iX5 suveränt raffinerad, även vid högre hastigheter, skriver Autocar som testkört.
De flesta biltillverkare satsar helt på elbilar och har övergivit satsningarna på bränslecellsbilar som drivs med vätgas. Men BMW och Toyota fortsätter sina satsningar på vätebilar.
Nu har BMW byggt klart 100 förseriebilar av vätgasdrivna iX5 Hydrogen, som bygger på vanliga X5. Bilarna kommer nu att testas av olika aktörer och redan nu har journalister fått testa dem. BMW vill inte stänga dörren som vätgas till ett alternativ till utsläppsfria bilkörning.
– Vätgas är den saknade pusselbiten för utsläppsfri mobilitet, eftersom en enda teknik inte kommer att räcka för att möjliggöra klimatneutral mobilitet över hela världen, säger BMW-chefen Oliver Zipse.
Bränslecellerna till iX5 Hydrogen kommer från Toyota, som har en av få bränslecellsbilar på marknaden med sin Mirai. Bilen har två vätgastankar som rymmer sex kilo vätgas som står under 700 bars tryck. Bilen har en räckvidd på 50,4 mil, vilket är kortare än många batteridrivna elbilar. Men till skillnad från elbilen minskar räckvidden inte vid kyla.
Men en bränslecellsbil är i själva verket inget annat än elbil, med ett vätgasdrivet kraftverk på fyra hjul. Elmotorerna är hämtade från BMW:s elbilar. iX5 Hydrogen har bakhjulsdrift och som mest 401 hästkrafter, medan 170 hästkrafter finns tillgängliga för kontinuerlig körning. Inget annat än vattenånga kommer ur avgasröret på bilen, och vattnet är så rent att du kan dricka det, det är väteatomer som reagerat med syre och bildat H20.
– Visserligen är den lite själlös och skulle säkert inte vara billig, men iX5 är ren vid användningstillfället, snabb och förfinad på vägen och snabb att tanka. Sedan är det faktum att en bränslecellsbil under byggandet kräver bara en liten bråkdel av de så kallade “kritiska råvarorna” som en motsvarande elbil äter upp. Och även då kan platinan som en bränslecellsstack behöver rensas genom att återvinna katalysatorerna i två pensionerade ICE-bilar, skriver Autocar som provkört BMW:s nyhet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter