Kinesiska tullen har misslyckats med att sälja en Koenigsegg Agera RS – för andra gången. Köparen verkar ha struntat i att betala och lösa ut hyperbilen – trots att bilen gick för rena vrakpriset.
Två Koenigsegg såldes i augusti på auktion av kinesiska staten. En Koenigsegg Regera gick för 40 miljoner kronor och en Koenigsegg Agera RS gick för reapriset 27 miljoner kronor på auktionen. Normalt sett är en Agera RS värd omkring 40 miljoner kronor. Men det visade sig att Ageran ändå inte hade sålts, troligen hade köparen till Ageran struntat i att lösa ut sin bil från auktionen.
Bakgrunden till auktionen på de svenska hyperbilarna är att den som importerar en ny bil till Kina får betala en mycket hög tull, upp till 200 procent av värdet på bilen. Ägarna till två Koenigsegg försökte smita undan tullen och smugglade in sina bilar i Kina. Den kinesiska regeringen fick reda på tilltaget och beslagtog bilarna 2019. Sedan dess har bilarna stått inlåsta i det dammigt tullförråd i över tre år, utan att köras eller underhållas.
Agera RS:en som såldes på auktionen smugglades in till Kina för ungefär fyra år sedan och togs av tullen under 2019. Bilen tycks vara specialgjord åt en ägare, för bilen har namnet Zhen skrivet på flera ställen, både på nackstöden och på bilens sida. Det verkar ha gått troll i försäljningen av bilen. Bilen har tidigare varit på väg att säljas en gång, men affären har stoppats av olika villkor och krav från Kinas myndigheter.
Nu verkar kinesiska staten och tullen ha gett upp att de själva ska klara av att sälja bilen. Nyligen sågs den lastas av från en container och sedan provköras i staden Xian i det kinesiska inlandet, uppger Koenigsegg Registry. En bilhandlare har nu fått i uppdraget att sälja Koenigseggen, kanske kan det bli tredje gången gillt.
Koenigsegg Agera RS har bara tillverkats i 25 exemplar. Bilen satte världsrekord 2017 och blev då världens snabbaste produktionsbil efter att ha kört 447 km/h. Agera RS har en V8-motor på 1176 hästkrafter, eller 1360 hästkrafter för den som väljer Megawatt-paketet. Det sista exemplaret av Agera-modellen tillverkades i juli 2018.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter