Detta är ett av tidernas märkligaste bilfynd. En grupp lekande barn grävde i leran utanför ett hus. Plötsligt stötte slog de spadarna i en nergrävd Ferrari som bara gått 80 mil.
– Det du har här nu är samma bil som låg under jorden i nästan fyra år, jag har fört tillbaka den till vad den är idag, säger Brad Howard.
Under flera år hade Los Angeles haft svår torka, precis som nu. När regnen kom blev allt en lervälling. Ett gäng barn lekte med hink och spade på bakgården till ett hus på 119:e gatan i West Athens utanför Los Angeles i februari 1987.
Plötsligt stötte spadarna i något hårt. Föräldrarna larmades och det visade sig vara ett biltak. Polisen kallades till platsen och började gräva fram det oväntade fyndet, som verkade vara en relativt ny bil. Och inte vilken bil som helst.
Men vi vrider tillbaka klockan till 1974 när en förmögen rörmokare och hans fru firar sin bröllopsdag på en lyxig restaurang på Wilshire Boulevard. Mitt under restaurangbesöket stjäls en skinande ny Ferrari Dino som mannen gett sin fru i födelsedagspresent ett par månader tidigare. Hon hade bara hunnit köra 80 mil med Ferrarin.
Bilen försvinner spårlöst under fyra år och antas var förlorad för evigt. Ända tills de två detektiverna Lenny Carroll och Joe Sabas från LA-polisen kallas till villan efter att ha fått ett tips. Med hjälp av käppar kan de bekräfta att det är en bil. De kallar en grävmaskin till platsen, och ett ganska otroligt fynd kan grävas fram ur marken och blottläggas.
Ett polisteam utrustad med spadar och grävmaskin kan bit för bit gräva fram en metallicgrön Ferrari Dino ur jordmassorna. Den är i ett förvånansvärt bra skick efter att ha legat nergrävd. Utredarna hittar registreringsskylten och upptäcker att bilen köptes i oktober 1974 av Rosendo Cruz från Alhambra, Kalifornien. Den 7 december 1974 anmälde Cruz bilen stulen.
Men ingen kunde förstå hur bilen hamnat under marken i ett bostadsområde. Ingen av invånarna hade sett någonting konstigt 1974. De som begravde Ferrarin hade lagt mattor runt bilen och lagt handdukar i inredningen. Tack vare torkan var bilen relativt välbehållen. Uppenbarligen var planen från de skyldiga att komma tillbaka och hämta bilen senare. Eftersom försäkringspengarna redan var utbetalda lämnades Ferrarin till försäkringsbolaget som startade en egen utredning, men tjuvarna kunde aldrig spåras.
Försäkringsbolaget bjöd ut Ferrari Dino på auktion och bilen gick för fyndpriset 9000 dollar. Bilen ropades in av mäklaren och bilentusiasten Brad Howard. Han tog den per omgående till den italienska sportbilsspecialisten Giuseppe Cappalonga som inte hade mycket hopp om att rädda Ferrarin.
Både hjulen och ventilkåporna hade frätts bort i marken. Avgasrören var helt igensatta med lera.
– Det såg ut som om bilen hade vattkoppor. Lacken kan ha varit rostfri, men jorden hade gjort ett bra jobb med att sluka hjulen och kamaxelkåpan, säger Giuseppe Cappalonga.
Dessutom hade polisen skadat motorhuven vindrutan och taket när de grävde fram den. Trots att Brad Howard hade en begränsade budget bestämde han sig för att renovera bilen. Det tog en hel månad att återställa den skadade karossen. Tjuvarna hade klippt bort Dino-emblemet som en trofé. Även interiören fick helrenoveras, trots att den initialt verkade vara i bra skick.
Otroligt nog kunde V6:an räddas genom att byta vattenpump och tre kolvar. Howard bestämde sig för att byta ut registreringsskylten från ‘832LJQ’ till det utomordentligt passande ‘DUG UP’.
Brad Howard har ägt den uppgrävda sportbilen i alla år sedan den såldes på auktion 1978. Howard berättade om sin fantastiska Ferrari Dino i en Youtube-video och visar upp bilens fantastiska skick idag.
– Det du har här nu är samma bil som låg under jorden i nästan fyra år, jag hade fört tillbaka den till vad den är idag. Lackeringen som gjordes är samma lackering som jag gjorde 1978. Många vill köpa den, men jag köpte den inte för att sälja den.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter