Hybridbilar blir allt mer populära. Men går de att lita på? En ny granskning avslöjar vilka som är mest och minst pålitliga.
Laddhybrider och självladdande hybrider har blivit allt populärare i Sverige senaste året. De som tvekar att gå över till elbil ser dem som en bra kompromiss där de slipper vara beroende av laddstationer. Men många oroar sig för dyrbara fel när bilarna har både bensinmotor och elmotor med batteri.
Nu har brittiska motortidningen What Car? och Daily Mail gjort en djupdykning i vilka hybrider och laddhybrider som är mest och minst pålitliga. De har gått igenom bilar som är upp till några år gamla och låtit 30 000 ägare rapportera vilka fel bilarna kan drabbas av. De mest pålitliga modellerna domineras av japanska och koreanska märken, medan bilarna som kan krångla mer kommer från Europa.
MEST PÅLITLIGA HYBRIDER

10. Toyota C-HR (2023-nutid) – 95,4 %
Toyotas hybrid C-HR är en så kallad fullhybrid där batteriet laddas när bilen bromsas eller körs i nerförsbackar. Modellen är en av de mest pålitliga bilarna. De få fel som uppstod berodde ofta på 12-voltsbatteriet eller detaljer på karossen. Men det mesta täcktes av Toyota på garanti.

9. Toyota Corolla (2018-nutid) – 96,5 %
Toyota Corolla delar teknik med C-HR, men var ännu mer pålitlig. Även här visade sig 12-voltsbatteriet kunna krångla och elsystemet utanför motorn. Även till oss på Carup har Toyotaägare berättat om problem med 12-voltsbatteriet när bilarna står länge.

8. Honda Jazz (2020-nutid) – 96,9 %
Honda Jazz har blivit en favorit hos många äldre bilägare, och de kan se fram emot ett bekymmersfritt ägande. De få problem som uppstår beror oftast på karossen, luftkonditioneringen och 12-voltsbatteriet. Men de flesta ägare fick hjälp av Honda på garantin.

7. Honda Civic (2022-nutid) – 97,3 %
Den som behöver mer utrymme än i en Honda Jazz kan med fördel välja den större Civic-modellen som är rymligare. Den är minst lika pålitlig, men de få problem som uppstår har med styrning, hybridbatteri, karosseri och infotainmentsystem att göra. Men ägarna fick hjälpa av Honda på garantin.

6. Lexus RX (2016–2022) – 97,9 %
Förutom att Lexus RX visat sig ha hög stöldrisk är problemen mycket få. De få strul som kan uppstå har med kaross, AC och elsystemet utanför motorn att göra. Men Lexus tog det garantin, åtminstone i Storbritannien.
5. Lexus UX hybrid (2019-nutid) – 98,0 %
Lexus är kända för problemfria bilar och UX-modellen är inget undantag. Det enda som krånglat är infotainmentsystemet, och bara i ytterst få fall.

4. Hyundai Kona hybrid (2019-nutid) – 98,7 %
Koreanska och japanska biltillverkare gör av hävd de mest krångelfria bilarna och Hyundai Kona är inget undantag. Hybriderna visade sig dessutom mer felfria än el- och bensinversionerna Hyundai Kona.

3. Toyota RAV4 hybrid (2019-2025) – 98,4 %
Toyota RAV4 var den bil som hade högst andrahandsvärde efter fem år när Carup gick igenom tio modeller. Den höga tillförlitligheten är en orsak. Bara var 20:e ägare hade haft något problem överhuvudtaget. Oftast var det 12-voltsbatteriet och i något enstaka fall hybridbatteriet. Men de fick hjälp av Toyota på garantin.

2. Kia Niro PHEV (2022-nutid) – 99,0 %
Den näst mest felfria hybridbilen du kan köpa är laddhybridversionen av Kia Niro. Det som möjligen kan krångla är bromsar eller elektronik, men ägarna fick hjälp på Kias långa garanti.

1. Toyota RAV4 PHEV (2019-nutid) – 99,2 %
Laddhybridversionen av Toyota RAV4 är om möjligt ännu mer pålitlig än fullhybriden. Den hade ytterst få fel. Det som möjligen kan krångla är infotainmentsystem och 12-voltsbatteri. Men i Storbritannien fick alla hjälp på garantin.
MINST PÅLITLIGA HYBRIDER

3. Nissan Juke hybrid (2022-nutid) – 89,0 %
Hybridversionen av Nissan Juke var en av de minst pålitliga hybriderna. Den kan få problem med motorn, 12-voltsbatteriet, hybridbatteriet och växellådan, enligt What Car?. Bilarna kan då få stå på verkstad i mer än en vecka. Men ägarna fick hjälpa på garanti av Nissan.

2. BMW 330e (2016-2020) – 87,6 %
BMW 330e är en fin tysk premiumbil, men laddhybriden kan få en del problem. Vanligaste felet är hybridbatteriet, vilket kan bli dyrt. Även motorelektronik, växellåda, karosseri och elmotor kan krångla. Felen kan bli dyrbara, var femte ägare som drabbats av fel fick betala över 18 000 kronor.

1. Skoda Superb PHEV (2020-nutid) – 86,1 %
Skoda Superb är både rymlig och praktisk, men ägare bör se upp för en del fel hos laddhybriden. Den tjeckiska bilen var minst pålitlig, tre av fem ägare har haft någon typ av problem. Ägare rapporterar om problem med infotainmentsystem och navigering, AC, kaross, avgasrör, bränslesystem och växellåda. De goda nyheterna var att de fick hjälpa av Skoda på garanti.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















