Ny lyxig elbil svek i älgtest: ”Den sämsta vi sett”

Elbilen är ny, dyr och full av modern säkerhetsteknik. Ändå klarar den inte ett av bilvärldens mest grundläggande tester.
– Det sämsta vi har sett för den här biltypen och storleksklassen, skriver Teknikens Värld.

Ny Audi A6 e-tron visar vägen för märkets nya generation elbilar. Lyxig, rymlig och byggd för lång räckvidd. Men i ett av de mest uppmärksammade säkerhetstesten går det snett. I ett älgtest presterar bilen så dåligt att den nu sägs vara den sämsta de någonsin sett i sin klass.
– På testbanan innebär det att vi får resa några extra koner, men ute i verkligheten? Med ett barn, en grävling eller en älg som springer upp på vägen?, skriver Teknikens Värld.

Ett undanmanövertest, mer känt som älgtestet, ska simulera när ett stort djur plötsligt dyker upp på vägen. För en modern bakhjulsdriven elbil borde det vara rutin. Men när Teknikens Värld testar Audi A6 Avant e-tron Proline Edition blir resultatet något helt annat.
– Resultatet är det sämsta vi har sett för den här biltypen och storleksklassen.

Bilen fortsätter rakt fram när föraren styr undan. Däcken tappar greppet och antisladdsystemet ingriper inte på ett sätt som sänker farten. På testbanan innebär det att några koner körs ner. I verklig trafik kan konsekvenserna bli betydligt allvarligare. En godkänd hastighet ligger på 72 km/h. Audi e-A6 e-tron klarar bara 62 km/h enligt älgtestet.

Det som gör utfallet extra anmärkningsvärt är bilens prisnivå. Audi A6 e-tron kostar nära 700 000 kronor i sin billigaste version. Samtidigt visar den upp riktigt bra bromsprestanda. När bilen går rakt fram finns grepp men vid snabba undanmanövrar räcker det inte till.
– Däcken greppar inte när vi styr, bilen fortsätter rakt fram och antisladdsystemet gör ingenting för att sänka hastigheten.

Problemet är inte unikt för Audi. Resultatet i tidningens älgtester har blivit sämre de senaste åren, i takt med att antisladdsystemen blivit allt mer försiktiga i sina ingrepp skriver dem. Under hösten har flera stora och tunga modeller underkänts, även från välkända märken som Volvo, BMW och Porsche. Trots att moderna bilar är fulla av avancerade säkerhetssystem släpar kraven efter på hur de faktiskt ska fungera i kritiska situationer. En viktig förklaring finns i jakten på låg förbrukning och lång räckvidd.

För att pressa siffrorna monteras ofta däck med mycket lågt rullmotstånd. Det gynnar räckvidden men sker på bekostnad av greppet. Här spelar också ekonomin in. För däcktillverkarna är det avgörande att bli originalutrustning, så kallad OE, på nya bilmodeller. Det ger stora volymer och öppnar dörren för framtida försäljning. Ingenjörer som arbetar med däckutveckling beskriver de lättrullande däcken som en kompromiss som gått för långt, enligt Teknikens Värld.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt