Julresan kan bli olaglig redan innan bilen börjar rulla. I många elbilar räcker familjen och några julklappar för att spräcka gränsen för maxvikten.
– Det kan göra elbilen ostabil och det är olagligt, säger Jan Harry Svendsen på NAF.
Julen närmar sig snabbt. Men för många elbilsägare finns en oväntad fälla som lätt missas när det är dags att ge sig ut på vägarna. Redan innan bagageutrymmet är fullt kan bilen vara överlastad.
– Det är viktigt att man håller sig inom den maximala nyttolasten, säger Jan Harry Svendsen, teknisk expert på norska bilistorganisationen NAF.
Inför julresan lastar många mer än vanligt. Barn, vuxna, vinterjackor, julklappar och kanske även husdjur ska med. Samtidigt har många moderna elbilar en förvånansvärt låg maxlast. I flera populära modeller handlar det om strax över 300 kilo vilket är mindre än vad många småbilar klarar. Det betyder att fyra vuxna passagerare snabbt kan äta upp nästan hela lastutrymmet i vikt, redan innan julklapparna och packningen åker in i bilen.


Överskrids maxlasten påverkas både säkerheten och bilens köregenskaper. Dessutom riskerar föraren böter vid en kontroll.
– Hur mycket bilen får lastas anges i fordonets registreringsbevis. Om man överskrider detta riskerar man sämre stabilitet, längre bromssträckor och problem om man stoppas i en kontroll, säger Jan Harry Svendsen.
Men det är inte bara vikten i sig som är ett problem. Hur bilen packas spelar stor roll, särskilt när vägarna är hala och trafiken tät inför jul.
– Placera stora och tunga föremål så långt ner och fram som möjligt i bagageutrymmet. Fyll på med lättare saker runtomkring och säkra lasten med remmar eller bagagenät, säger Svendsen.

Han har själv testat överlastade bilar i kontrollerade miljöer och säger att bilen blir svår att kontrollera i en kritisk situation. Även små och till synes harmlösa saker kan bli farliga vid en kraftig inbromsning. Mobiltelefoner, surfplattor och julklappar som ligger löst i kupén kan förvandlas till projektiler.
– Få tänker på en surfplatta som farlig. Men vid ett plötsligt stopp i 100 kilometer i timmen motsvarar kraften ett föremål som väger 96 kilo. Det är som fyra cementpåsar, säger Svendsen.
Inför julresan rekommenderar han att små föremål alltid placeras i stängda fack eller säkras ordentligt, och att surfplattor används med hållare. Lösa saker på hatthyllan bör helt undvikas. Ska familjens husdjur med på julfirandet krävs extra eftertanke.
– Djur ska transporteras i bur eller med godkänd sele. Se till att de har tillräcklig ventilation och tillgång till vatten, så att resan blir trygg även för dem, säger Svendsen.
Det som ser ut som gott om plats i bagageutrymmet kan i själva verket vara en dyr och farlig överraskning mitt i jultrafiken. Listan över elbilar med låg maxlast är längre än många tror. I flera populära modeller är marginalerna små – särskilt inför jul, när bilen lastas tyngre än vanligt. För den som ska resa långt eller fått med sig många paket kan det därför vara klokt att väga både människor och packning innan avfärd.
Så beräknas lastvikten
En förare på 75 kg räknas in bilens tjänstevikt. Lastvikten är summan av passagerarnas och bagagets vikt. Om föraren väger 90 kg och fyra passagerare väger 80 kg samt bagaget väger 100 kg är lastvikten 435 kg. Tjänstevikt, max lastvikt och max tillåten totalvikt finns i din bils registreringsbevis.
Exempel på tillåten lastvikt hos olika elbilar
Observera att till exempel Tesla kan ha stor skillnad mellan olika årsmodeller och versioner. I registreringsbeviset eller hos Transportstyrelsen kan du se vad som gäller för din elbil.
| Modell | Maxlast |
| Tesla Model 3 Long Range AWD | 313 kg |
| Hyundai IONIQ5 | 365 kg |
| Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD | 350 kg |
| Subaru Solterra | 365 kg |
| Volkswagen ID.4 Pro | 370 kg |
| MG ZS EV | 375 kg |
| Polestar 2 Standard Range Single Motor | 375 kg |
| Volvo C40 | 375 kg |
| Tesla Model Y Long Range | 315 kg |
| Kia EV6 GT Line AWD | 392 kg |
| MG Marvel R 4WD | 378 kg |
| Polestar 3 | 326 kg |
| Volvo EX30 | 363 kg |
Så beräknas maxlasten
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















