Volkswagen mest spektakulära bilfabrik får i graven. Om några dagar görs den sista elbilen. Det blir startskottet för en av de mest smärtsamma omställningarna i företagets historia.
Volkswagen stänger en av sina mest spektakulära fabriker. Glasfabriken mitt i tyska Dresden har i snart två decennier lockat turister och bilköpare att se produktionen på nära håll. Och om bara några dagar bygger de sin allra sista bil. Beslutet är bara ett av många tecken på hur hårt omställningen skakar Europas största biltillverkare.
Bakom nedläggningen finns ett stålbad som berör hela VW-koncernen. I det stora sparpaketet som presenterats ska 35 000 tjänster försvinna i Tyskland fram till 2030. Produktionen skalas ned på flera fabriker och tidigare prestigeprojekt läggas ner ett efter ett. Därför tar nu också Glasfabriken som en gång skapades som ett lyxigt skyltfönster för VW:s toppmodeller farväl av bilproduktionen.



I mitten av december rullar den sista ID.3 ut ur fabriken. Därefter väntar en helt ny riktning. Volkswagen, delstaten Sachsen och tekniska universitetet i Dresden har kommit överens om att göra om fabriken till ett stort innovationscentrum. Här ska framtidsteknik utvecklas, från robotik och artificiell intelligens till mobilitet och återvinning. Forskare, startups och Volkswagen ska dela lokaler och arbeta sida vid sida.
Men flera avgörande frågor återstår, skriver Handelsblatt. Avtalet är ännu inte bindande. Kostnaden för att bygga om fabriken ligger på över en halv miljard kronor, men ingen vill säga vem som ska betala. VW:s vilja att hålla igen på utgifterna står i tydlig kontrast till delstatens önskan om en stor satsning. Samtidigt är läget pressat. Fabrikens drift kostade tidigare lika mycket varje år som hela ombyggnaden nu beräknas att göra.

På plats i Dresden jobbar fortfarande runt 250 personer, betydligt färre än tidigare. Många har erbjudits pensionslösningar i samband med att produktionen avvecklas. Runt 60 personer saknar dock besked om framtiden, ett arbete som måste lösas eftersom Volkswagen lovat jobbsäkerhet fram till 2030 enligt Handelsblatt.
Att fabriken nu töms på bilproduktion markerar slutet på den idé som Ferdinand Piëch en gång lanserade: att bygga lyxbilen Volkswagen Phaeton mitt i en glasbyggnad för att visa världen hur exklusiv Volkswagen kunde vara. Senare byggdes också e-Golf och ID.3 här. Totalt har omkring 170 000 bilar lämnat fabriken men det är långt ifrån de volymer ett traditionellt VW-verk normalt producerar på bara ett år.
För VW är nedläggningen i Dresden bara början. De kommande åren väntar stora förändringar i hela Tyskland. Det är förändringar som även påverkar oss i Sverige, där Volkswagen är ett av de absolut största bilmärkena. När den sista bilen lämnar bandet i december stängs dörren till ett stycke VW-historia.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















