Volkswagen-koncernen gör en stor förändring av 22 bilfabriker. Nytt sätt att jobba ska sänka kostnaderna hos den pressade biljätten.
För att sänka kostnaderna börjar Volkswagen-koncernen att jobba på ett nytt sätt med sina 22 bilfabriker som tillverkar bilmärkena Volkswagen, Soda och Seat/Cupra. Med start från början av 2026 delar de in fabrikerna i nya produktionsregioner för att samarbete bättre och spara in personal där det finns överkapacitet. Även fabriker i Tyskland kommer att påverkas. Totalt fem regioner kommer att ritas upp, där två täcker Nord- och Sydamerika. I Europa blir det tre nya produktionszoner:
- Centraleuropa: Tyskland och Polen
- Östeuropa: Tjeckien och Slovakien
- Iberiska halvön: Spanien och Portugal
Satsningen börjar i Spanien redan i januari. Då tillträder André Kleb den nya rollen som produktionschef för regionen. Seat kommer därmed inte längre ha någon egen produktionschef. Enligt VW:s pressmeddelande kommer Kleb att hantera allt från planering, projektledning och logistik – oavsett vilket bilmärke det gäller. Det är ett steg mot mer centralstyrning inom koncernen. Samtidigt ska de nya elbilarna ID.Polo, Cupra Raval, ID.Cross och Skoda Epiq snart börja produceras i Spanien.
– Med vår nya, varumärkesövergripande ledningsmodell kommer vi att utnyttja ännu fler synergier och regionala kostnadsfördelar, säger VW-chefen Thomas Schäfer.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















