Larmrapport: Trafikpoliserna borta från vägarna – så liten är risken att åka fast nu

En ny forskarrapport slår larm: Trafikpoliserna är på väg att försvinna i Sverige. 
Mindre än 300 trafikpoliser finns kvar för att övervaka all svensk trafik – trots att fler dör i trafikolyckor än av våld och skjutningar. 
Rattfyllerister får fri lejd när två av tre blåskontroller har dragits in.

Trots att trafiken ökat med 30 procent sedan 1975 har antalet trafikpoliser minskat från 1400 till mindre än 300. Totalt sett finns det fler poliser, men andelen trafikpoliser har sjunkit från 10 procent till en dryg procent av poliskåren. Förra året dödades 221 personer i trafiken och 4000 skadades allvarligt. Det är fler än vad som föll offer för skjutningar och våld, ändå minskas resurserna till trafikpolisen hela tiden. 

Så mycket har trafikpolisen minskat, samtidigt som trafiken ökat, enligt forskarna.

Larmet kommer i en ny forskarrapport från Linköpings Universitet som tagits fram av Stefan Holgersson, professor i polisvetenskap, Ossian Grahn, jurist och trafikpolisen Sören Wictorsson. 

Resultatet av krisen för trafikpolisen är att risken att bli kontrollerad är obefintlig på många vägsträckor i Sverige. I de flesta av landets kommuner är närvaron av trafikpoliser mycket låg. Dessutom görs de flesta kontroller i närheten av polishuset. 

– Trafiksäkerhetsarbetet utförs huvudsakligen i andra hand på tidpunkter då det är ett lågt inflöde av inkommande samtal till polisens kommunikationscentraler. Det är tydligt att det ses som viktigt att trafikarbetet inte äventyrar beredskapen att kunna ta sig an arbetsuppgifter i centralorten i respektive kommun. De flesta trafikkontrollerna utförs därför inom några kilometer från den polisstation som polispersonalen utgår från. Kontroller på platser där körsträckan överstiger 10-15 minuter från centralorten förläggs på tidpunkter då det i normalfallet är en låg arbetsbelastning i centralorten, skriver forskarna i sin rapport. 

När det gäller hastighetskontroller som utförs av poliser har antalet trafikanter som bötfällts rasat kraftigt. De senaste tio åren har antalet böter halverats från 170 000 per år till 85 000 när det gäller manuell övervakning. I mer än var femte kommun utfärdades ett ordningsföreläggande för en hastighetsöverträdelse färre än en gång i månaden.

Efter en ökning på 00-talet har blåskontrollerna minskat kraftigt.

Än mer allvarligt kan det tyckas att rattfyllerister på många håll fått fri lejd. På tio år har antalet utandningskontroller minskat från 2,7 miljoner till cirka en miljon. Resultatet är att det i genomsnitt går sex år mellan varje kontroll en bilist kan förvänta sig. 

– En analys av de platser där trafikkontroller skett63 visar att risken att bli kontrollerad är obefintlig på många vägsträckor i landet och att det är en låg grad av polisnärvaro i huvuddelen av landets kommuner, skriver forskarna som nu kräver att trafikpolisen ska prioriteras upp.